Plan Pracy Pedagoga Szkolnego 2013/14
Zespół Placówek Oświatowych w Olesznie
PLAN PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO
2013/2014
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2013 nr 0 poz. 532 ).
Zadanie 1.
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.
Prowadzenie obserwacji, rozmów, diagnozę środowiskową (dom rodzinny, GOPS, środowisko lokalne itp.), szczególnie w kontekście zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi, sytuacjami kryzysowymi lub traumatycznymi.
- Opracowanie narzędzi diagnozowania sytuacji szkolnej (postępy w nauce, zachowanie) i rodzinnej uczniów:
- badania sondażowe wśród wychowawców klas – wrzesień, październik;
- badania sondażowe wśród nauczycieli dotyczące zachowania ucznia - listopad;
- opracowanie kwestionariuszy ankiet dotyczących działalności opiekuńczo – wychowawczej i profilaktycznej szkoły, prowadzenie badań w tym zakresie;
- pomoc nauczycielom w doborze narzędzi w przeprowadzenie badań w kierunku ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się - analiza wyników, opracowanie wniosków; opracowanie materiałów wspomagających dla nauczycieli dot. symptomów ryzyka dysleksji i propozycji narzędzi diagnostycznych.
- Dwukierunkowe przekazywanie informacji na temat sytuacji poszczególnych uczniów - aktualizacja wiedzy w tym zakresie.
- Pomoc nauczycielom w rozpoznawaniu właściwości intelektualnych uczniów, wskazywanie na charakterystyczne cechy poszczególnych grup wiekowych.
- Pomoc członkom zespołów ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej w interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz analizie dokumentacji ucznia.
- Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych, z praktykami zatrudnionymi w szkolnictwie specjalnym, lekarzami, w zakresie specjalistycznej diagnozy.
- Postulowanie kierowania uczniów przejawiających poważne trudności dydaktyczno-wychowawcze do poradni psychologiczno-pedagogicznych lub innych poradni specjalistycznych (przygotowanie lub współpraca w przygotowaniu opinii dotyczącej ucznia, rozmowy z rodzicami mającymi wątpliwości co do zasadności specjalistycznej diagnozy).
- Prowadzenie lub organizowanie dla nauczycieli warsztatów i szkoleń związanych z zagadnieniami diagnozowania indywidualnych potrzeb uczniów.
Zadanie 2.
Diagnozowanie sytuacji wychowawczej.
- Rozmowy z wychowawcami klas, nauczycielami.
- Utrzymywanie ścisłej współpracy z kuratorami rodzinnymi uczniów pochodzących z rodzin objętych opieką sądu.
- Analiza warunków środowiska domowo-rodzinnego.
- Postulowanie kierowania uczniów przejawiających poważne trudności dydaktyczno-wychowawcze do poradni psychologiczno-pedagogicznych lub innych poradni specjalistycznych.
Zadanie 3.
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Koordynowanie podejmowanych w szkole działań w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Postulowanie danych form pomocy, współpraca z dyrekcją w organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Prowadzenie zajęć rewalidacyjnych dla uczniów objętych kształceniem specjalnym.
- Prowadzenie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych (w ramach godz. z art. 42a).
- Ścisła współpraca z nauczycielami w zakresie udzielania uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Zadanie 4.
Prowadzenie działań z zakresu profilaktyki uzależnień.
- Gromadzenie materiałów z zakresu profilaktyki uzależnień.
- Organizowanie szkolnych akcji profilaktycznych, włączanie się w ogólnopolskie przedsięwzięcia.
- Zorganizowanie szkolnych dni profilaktyki (maj/czerwiec).
- Realizacja elementów programu profilaktycznego „Spójrz Inaczej”.
- Realizacja elementów programu profilaktyki uzależnień „Veto wobec alkoholu i narkotyków” (klasa III gimnazjum).
- Zorganizowanie Dnia Szkoły bez Przemocy.
Zadanie 5.
Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy.
- Udzielanie nauczycielom informacji na temat specyfiki specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia.
- Objęcie szczególną opieką i wsparciem uczniów niepełnosprawnych i innych z grup uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka.
- Przeprowadzanie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności dydaktyczno - wychowawcze.
- Postulowanie zajęć specjalistycznych w tym: dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych.
- Udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze oraz proponowanie metod wychowawczych postępowania z nimi.
- Projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do uczniów.
- Pozyskiwanie rodziców do współudziału w realizacji postulowanych wobec ich dziecka działań.
- Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych, z praktykami zatrudnionymi w szkolnictwie specjalnym, lekarzami, w zakresie metod i form pomocy udzielanej uczniom.
- Planowanie i występowanie z propozycją organizowania takich sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, które umożliwiłyby uczniowi osiągnięcie nawet niewielkiego sukcesu.
- Postulowanie (prowadzenie) zajęć rozwijających predyspozycje i uzdolnienia ucznia.
- Praca w Zespołach powołanych w celu pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Pomoc w opracowywaniu Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych.
Zadanie 6.
Inicjowanie i podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Pomoc stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego, wzajemnie akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach (rola osoby neutralnej i bezstronnej).
- Podejmowanie działań na rzecz zapobiegania przemocy i agresji w szkole.
- Opiniowanie spraw uczniów dotkniętych niedostosowaniem i opracowywanie wniosków do sądów rodzinnych i nieletnich.
- Opiniowanie spraw uczniów dotkniętych przemocą domową i opracowywanie wniosków do sądów rodzinnych i nieletnich, udział w pracach gminnego zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania w rodzinie.
- Projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do uczniów (np. kontrakty).
Zadanie 7.
Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień.
- Udzielanie nauczycielom informacji na temat specyfiki specjalnych potrzeb ucznia.
- Wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka.
- Udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze oraz proponowanie metod wychowawczych postępowania z nimi.
- Pozyskiwanie rodziców do współudziału w realizacji postulowanych wobec ich dziecka działań.
- Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych, z praktykami zatrudnionymi w szkolnictwie specjalnym, lekarzami, w zakresie metod i form pomocy udzielanej uczniom.
- Prowadzenie pedagogizacji dla rodziców.
- Organizowanie lub prowadzenie szkoleń dla nauczycieli na temat rozpoznawania indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień ( szkoleniowe posiedzenie rady pedagogicznej nt. specyfiki zaburzeń dzieci z zespołem aspergera).
Zadanie 8.
Wspieranie nauczycieli w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijanie ich umiejętności wychowawczych, szczególne w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Zwracanie szczególnej uwagi na kwestię sprawiedliwości i etycznego traktowania uczniów przez nauczycieli i przestrzeganie przez nich ustaleń Konwencji o Prawach Dziecka.
- Wspomaganie merytoryczne i metodyczne nauczycieli w pełnionych przez nich funkcjach - wskazywanie sposobów realizowania zadań opiekuńczo-wychowawczych, a także dydaktycznych.
- Pomoc nauczycielom w opracowaniu programów pracy wychowawczej.
- Udzielanie porad w przygotowaniu zajęć do dyspozycji wychowawcy (przygotowanie bazy scenariuszy zajęć), w organizowaniu (organizowanie) zajęć adaptacyjno-integracyjnych.
- Prowadzenie (organizowanie) zajęć wychowawczo-profilaktycznych z uczniami (np. kształtowanie umiejętności interpersonalnych, profilaktyka uzależnień - inne w miarę zgłaszanych przez nauczycieli potrzeb).
- Udzielanie porad (współpraca) w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasie.
- Udzielanie porad (współpraca) dotyczących pracy z uczniem mającym problemy (dydaktyka, wychowanie).
- Organizowanie (prowadzenie) szkoleń i warsztatów na tematy związane z profilaktyką, opieką, wychowaniem i dydaktyką.
- Współpraca z dyrekcją w zakresie tworzenia (modyfikowania) i realizowania programu wychowawczego szkoły, programu profilaktyki, innych planów i programów związanych z wychowaniem, rozwojem osobowym uczniów i poprawianiem jakości pracy szkoły.
Wspieranie rodziców.
- Udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z dziećmi.
- Przełamywanie uczuć beznadziejności, osamotnienia, bezradności, niepewności i napięć psychicznych w związku z przeżywanymi trudnościami.
- Wyjaśnianie przyczyn pojawiających się problemów.
- Poradnictwo wychowawcze mające na celu modyfikowanie sposobu postępowania rodziców oraz ich postaw wychowawczych wobec dzieci. Słuchanie o pojawiających się trudnościach, radzenie, jakie działania można podjąć - w tym tłumaczenie ograniczeń, jakie należy postawić dziecku.
- Udzielanie rodzicowi informacji w zakresie ochrony prawnej jego i dzieci w sytuacjach zaniedbań, przemocy ze strony współmałżonka.
- Udzielanie informacji o funkcjonujących organizacjach na rzecz pomocy rodzinie.
- Pośredniczenie w kontaktach rodzica z tymi instytucjami, w tym pomoc w wypełnieniu formalności związanych ze skorzystaniem z ich usług.
- Przygotowywanie (zapraszanie specjalistów z zewnątrz) lub prowadzenie pogadanek, prelekcji, odczytów, warsztatów.
Udzielanie uczniom porad i konsultacji.
- Rozmowy z uczniami, w celu umożliwienia im głębszego zrozumienia własnych postaw, przekonań, atrybucji, oczekiwań oraz wartości, wpływu innych ludzi na ich zachowanie, a także wpływu ich zachowania na otoczenie.
- Pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych.
- Porady dotyczące rozwiązywania trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych; porady i pomoc w radzeniu sobie z trudnościami związanymi z kontaktami rówieśniczymi w tym, presją negatywnych wzorców.
- Pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z nauczycielami.
- Porady na temat sposobów efektywnego uczenia się.
Pomoc materialna
- Działanie na rzecz zorganizowanej opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, poprzez dotarcie do wszystkich rodziców z informacją o możliwościach i procedurze uzyskania zasiłków, stypendiów i innych form pomocy.
- Współdziałanie z organizacjami i instytucjami pozaszkolnymi udzielającymi wsparcia materialnego (np. OPS, Fundacja „Jesteśmy Blisko”).
- Dyskretne monitorowanie sytuacji materialnej uczniów.
- Czuwanie nad właściwym dysponowaniem środkami uzyskanymi przez rodzinę na pomoc materialną dla dziecka.
Współpraca z instytucjami
- Zespół kuratorski przy Sądzie rodzinnym we Włoszczowie.
- GOPS Krasocin.
- Zespół do Spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
- Sąd rodzinny.
- Policja, dzielnicowy.
- Wydział Policji ds. Nieletnich, Patologii i Profilaktyki.
- Inne.
Opracowanie:
pedagog szkolny mgr Anna Mietelska