Mobilny Przystanek Historia Przyszłości IPN
W dniach 15-17 września 2024r. na placu przy Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im. Hetmana Stefana Czarnieckiego we Włoszczowie rozlokował się Mobilny Przystanek Historia Przyszłości, należący do IPN- Instytut Pamięci Narodowej. Z możliwości jego odwiedzenia skorzystali uczniowie klasy VIII Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej w Olesznie. Wtorkowe popołudnie 17 września spędzili w nim pod opieką nauczyciela historii, p. Ryszarda Kowalczyka oraz nauczyciela religii, ks. wikariusza Mariusza Rozina.
Historia- nauka o przeszłości
„Historia magistra vitae est” to słowa znakomitego rzymskiego polityka oraz mówcy, Marka Tulliusza Cycerona, żyjącego na przełomie II oraz I wieku przed naszą erą. Oznaczają, że historia jest nauczycielką życia. Dla kolejnych pokoleń, wydarzenia minione winny stanowić naukę, aby nie skazywać samych siebie na ich nieustanne powtarzanie. Dlatego też historia, choć opowiada o tym co było, całkiem niedawno i tak dawno temu, może stanowić dla młodego pokolenia odpowiedź na wiele pytań, jakie stawia przed nimi współczesny świat XXI wieku.
Wehikuł czasu- historia bez ograniczeń
Mobilny Przystanek Historia Przyszłości, który odwiedzili uczniowie z Oleszna, to miejsce zaprojektowane w formie przestrzennej wystawy, w środku której znajdują się stanowiska z komputerami PC i urządzeniami VR (virtual reality). Na nich przedstawiane są gry i aplikacje służące do pogłębiania wiedzy historycznej, kształtowania postaw obywatelskich czy zwiększania wrażliwości emocjonalnej. Dzięki uprzejmości pracowników Biura Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej, w czasie trwającego 90 minut spotkania, uczniowie klasy VIII mogli skorzystać z gier i aplikacji poświeconych wybranym wydarzeniom z historii Polski XX wieku. Wśród nich znalazły się m.in. gry pt.:
1. „Lotnicy- wojna w przestworzach”, najnowsza edukacyjna gra przygodowa, która zadebiutowała 24 stycznia br. w Londynie na prestiżowych targach edukacyjno-technologicznych Bett London. Produkcja opowiada o dokonaniach polskich lotników walczących w trakcie II wojny światowej.
2. „Gra Szyfrów”, lektura szkolna i pierwsza produkcja Biura Nowych Technologii. Gra osadzona jest w czasach wojny polsko-bolszewickiej, a zadaniem gracza jest złamanie wrogich szyfrów i unieszkodliwienie pancernych pociągów.
3. „Warsaw Rising”, strategiczna gra opowiadająca o losach Powstańców Warszawskich. Opowieść o walczącej Warszawie pozostaje w zgodzie z prawdą historyczną, więc powstania nie da się wygrać.
4. „Szybowcowa ‘87”, aplikacja stworzona na urządzenia VR, dzięki której przeniesiesz się do PRL-wskiego mieszkania we Wrocławiu, w którym drukowano prasę podziemną. Mieszkanie jest oddane wiernie oryginałowi, a dodatkowo jest interaktywne. Bez trudu więc powielisz kolejne strony druku czy podsłuchasz przez radio rozmowy funkcjonariuszy SB.
5. „Świadectwo poMOCY”, etiuda filmowa dostępna na VR. Opowiada o losach rodziny Ulmów, która dała schronienie Żydom w trakcie II wojny światowej. Wskutek donosu cała rodzina wraz z ukrywanymi Żydami została rozstrzelana. Historia przedstawiona jest z perspektywy sześcioletniej Basi. To opowieść zrealizowana w poruszający sposób.
Kolejne pokolenia i każdy z nas pozostawia po sobie ślad. Pragniemy, aby ktoś w przyszłości opowiedział naszą historię. Wzloty i upadki, które ukształtowały narody, państwa i całe kontynenty, stworzyły świat współczesny w jakim dziś żyjemy. Ludzie XXI wieku myśląc o przeszłości, chcą nie tylko znać daty, wydarzenia i postacie w nich uczestniczące, ale przede wszystkim poczuć emocje oraz zobaczyć niemal na własne oczy, jak na przestrzeni wieków, dobro i zło zmaga się ze sobą w nierównej walce. Dzięki współczesnej technologii informatycznej- gry edukacyjne oraz rzeczywistość wirtualna, każdy z nas ma możliwość odbycia cudownej podróży po kartach naszej wspólnej historii.
Autor: Ryszard Kowalczyk, historyk SP im. AK w Olesznie