Get Adobe Flash player

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole

Szanowny Rodzicu !

Poniżej kilka istotnych informacji nt. pomocy psychologiczno - pedagogicznej udzielanej w szkole w świetle nowych regulacji prawnych.

KTO INICJUJE POMOC?

  • Rodzice ucznia, bądź sam uczeń
  • Poradnia psychologiczno – pedagogiczna /opinie, orzeczenia/
  • Wychowawca klasy
  • Nauczyciel
  • Specjalista /pedagog, logopeda, psycholog/
  • Pomoc nauczyciela


DLA KOGO? Udzielana pomoc polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb ucznia wynikających:

  • z niepełnosprawności,
  • z niedostosowania społecznego,
  • z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
  • ze szczególnych uzdolnień,
  • z ograniczeń w zdobywaniu wiedzy,
  • ze specyficznych trudności w uczeniu się,
  • z zaburzeń komunikacji językowej,
  • z choroby przewlekłej,
  • z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
  • z niepowodzeń edukacyjnych.
  • z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania wolnego czasu, kontaktami środowiskowymi,
  • z trudności adaptacyjnych związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym zawiązanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.


FORMY POMOCY Dodatkowe zajęcia mają następujące formy:

  1. Zajęć rozwijających uzdolnienia ,
  2. Zajęć dydaktyczno-wyrównawczych:
  3. Zajęć specjalistycznych:
  • korekcyjno-kompensacyjnych,
  • logopedycznych,
  • socjoterapeutycznych.

Socjoterapia – jest bezpośrednią formą pomocy między psychoterapią a treningiem interpersonalnym, adresowana zwykle do dzieci z kłopotliwymi zachowaniami i przyjmująca postać strukturalizowanych spotkań grupowych, które służą realizacji celów terapeutycznych, edukacyjnych i rozwojowych. Jest jednym ze sposobów łagodzenia lub eliminowania negatywnych obyczajów w zachowaniach społecznych.

  • rewalidacyjnych,

Rewalidacja – wszechstronne psychofizyczne usprawnianie tych funkcji, które są zaburzone.

  • terapeutycznych (terapia pedagogiczna),

Terapia pedagogiczna – to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Zaburzenia te koryguje się przez odpowiednie działania specjalistyczne o charakterze psychologiczno-pedagogicznym, profilaktycznym
i medycznym. Cele- stymulowanie i usprawnianie funkcji psychomotorycznych, wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach ucznia, eliminowanie niepowodzeń szkolonych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji. Ponadto budowanie poczucia wartości dziecka oraz motywowanie do nauki, osiągania celów.

  • porad i konsultacji dla uczniów,
  • porad, konsultacji, warsztatów, szkoleń dla nauczycieli i rodziców.

Ostatecznie na uczestnictwo ucznia w dodatkowych zajęciach wyrażają zgodę rodzice.

ZASADY POMOCY W SZKOLE określa procedura pomocy psychologiczno – pedagogicznej, która jest dostępna do wglądu na naszej stronie internetowej /www.sp1wieruszow.pl/
Każde dziecko w szkole ma prawo być objęte działaniami pedagogicznymi i psychologicznymi mającymi na celu rozpoznanie jego możliwości psychofizycznych / w tym szczególnych uzdolnień/, indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz zaspokajanie tych potrzeb.

Jeśli Państwo mają jakieś pytania dotyczące powyższych informacji, prosimy zgłosić się do pedagoga szkolnego lub wychowawcy.



 

UCZESTNICZYMY W PROJEKCIE "PRACOWNIE KOMPUTEROWE DLA SZKÓŁ" WSPÓŁFINANSOWANYM PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ