Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole
Szanowny Rodzicu !
Poniżej kilka istotnych informacji nt. pomocy psychologiczno - pedagogicznej udzielanej w szkole w świetle nowych regulacji prawnych.
KTO INICJUJE POMOC?
- Rodzice ucznia, bądź sam uczeń
- Poradnia psychologiczno – pedagogiczna /opinie, orzeczenia/
- Wychowawca klasy
- Nauczyciel
- Specjalista /pedagog, logopeda, psycholog/
- Pomoc nauczyciela
DLA KOGO? Udzielana pomoc polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb ucznia wynikających:
- z niepełnosprawności,
- z niedostosowania społecznego,
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- ze szczególnych uzdolnień,
- z ograniczeń w zdobywaniu wiedzy,
- ze specyficznych trudności w uczeniu się,
- z zaburzeń komunikacji językowej,
- z choroby przewlekłej,
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- z niepowodzeń edukacyjnych.
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania wolnego czasu, kontaktami środowiskowymi,
- z trudności adaptacyjnych związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym zawiązanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
FORMY POMOCY Dodatkowe zajęcia mają następujące formy:
- Zajęć rozwijających uzdolnienia ,
- Zajęć dydaktyczno-wyrównawczych:
- Zajęć specjalistycznych:
- korekcyjno-kompensacyjnych,
- logopedycznych,
- socjoterapeutycznych.
Socjoterapia – jest bezpośrednią formą pomocy między psychoterapią a treningiem interpersonalnym, adresowana zwykle do dzieci z kłopotliwymi zachowaniami i przyjmująca postać strukturalizowanych spotkań grupowych, które służą realizacji celów terapeutycznych, edukacyjnych i rozwojowych. Jest jednym ze sposobów łagodzenia lub eliminowania negatywnych obyczajów w zachowaniach społecznych.
- rewalidacyjnych,
Rewalidacja – wszechstronne psychofizyczne usprawnianie tych funkcji, które są zaburzone.
- terapeutycznych (terapia pedagogiczna),
Terapia pedagogiczna – to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Zaburzenia te koryguje się przez odpowiednie działania specjalistyczne o charakterze psychologiczno-pedagogicznym, profilaktycznym
i medycznym. Cele- stymulowanie i usprawnianie funkcji psychomotorycznych, wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach ucznia, eliminowanie niepowodzeń szkolonych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji. Ponadto budowanie poczucia wartości dziecka oraz motywowanie do nauki, osiągania celów.
- porad i konsultacji dla uczniów,
- porad, konsultacji, warsztatów, szkoleń dla nauczycieli i rodziców.
Ostatecznie na uczestnictwo ucznia w dodatkowych zajęciach wyrażają zgodę rodzice.
ZASADY POMOCY W SZKOLE określa procedura pomocy psychologiczno – pedagogicznej, która jest dostępna do wglądu na naszej stronie internetowej /www.sp1wieruszow.pl/
Każde dziecko w szkole ma prawo być objęte działaniami pedagogicznymi i psychologicznymi mającymi na celu rozpoznanie jego możliwości psychofizycznych / w tym szczególnych uzdolnień/, indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz zaspokajanie tych potrzeb.
Jeśli Państwo mają jakieś pytania dotyczące powyższych informacji, prosimy zgłosić się do pedagoga szkolnego lub wychowawcy.