Get Adobe Flash player

Szkoła w Olesznie w drugiej połowie XX wieku

Jolanta Lichosik

 

Oleszno

 

Działalność Zespołu Placówek Oświatowych w Olesznie w latach 1999- 2006

 
 

(fragmenty pracy dyplomowej)

 

 

 

Szkoła w Olesznie  drugiej połowie XX wieku*

 

...

 

W nowej rzeczywistości powojennej zaczęto przywracać budynek szkolny do użytku. W roku szkolnym1945/46 największą bolączką szkoły był brak biblioteki. Dzięki staraniom nauczycielki Zofii Kusińskiej Wojewoda Kielecki przeznaczył  20 tysięcy na ten cel. Zakupiony przez szkołę księgozbiór był na tyle bogaty, że stał się największym w powiecie. W kolejnych latach biblioteka rozrastała się, podobnie doposażono placówkę w sprzęt szkolny. Koniec lat 40-tych i początek 50-tych to trudny okres w historii Polski. Akcenty polityczne odnajdujemy też na kartach kroniki szkoły w Olesznie, gdzie mowa o uroczystej akademii ku uczczeniu Przyjaźni Polsko-Radzieckiej czy obchodach 70 rocznicy urodzin Józefa Stalina.

 

Istotne jednak były inne wysiłki szkoły, chociażby zaangażowanie nauczycieli w likwidację analfabetyzmu poprzez organizowanie kursów, uruchomienie pod koniec lat 40-tych dożywiania dzieci szkolnych, tych najbiedniejszych - bezpłatnie.

 

W roku szkolnym1951/52 zorganizowano drużynę harcerską. Rok 1953 to wzmianka o współpracy szkoły z Komitetem Rodzicielskim W połowie lat 50- tych budynek szkolny wymagał kapitalnego remontu - wykonano go na koszt państwa . W 1958 roku Kierownik szkoły – Leon. Kusiński został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi za czynny udział w życiu szkoły i środowiska, zaangażowanie w pracach oświatowo- kulturalnych. Wtedy tez otwarto dla absolwentów dwuletnią Szkołę Przysposobienia Rolniczego, która funkcjonowała aż do 1976 roku

 

W 1958 roku po oraz pierwszy zabłysło w Olesznie światło elektryczne. Kierownik szkoły podkreślał, że było to niezwykle ważne wydarzenie w życiu miejscowości. On sam, pracując w komitecie elektryfikacji wsi, miał nadzieję, że zostanie we wdzięcznej pamięci mieszkańców na zawsze. Do szkoły zakupiono radioodbiornik, do którego podłączono 5 pięć głośników na górnym i dolnym korytarzu.

 

Wieloletnia nauczycielka i bibliotekarka Zofia Kusińska  w1964 roku przeszła na emeryturę, ale dopiero w roku 1966 ostatecznie pożegnała się ze szkołą. W tym też roku została otwarta klasa ósma szkoły podstawowej.

 

W 1971 roku przeszedł na emeryturę wieloletni dyrektor szkoły - Leon Kusiński, który w Olesznie przepracował 31 lat. Na jego miejsce powołany został Ignacy Koper. W tym czasie oddano do użytku Dom Nauczyciela.

 

Kolejne lata upłynęły pod znakiem rozbudowy szkoły. Przystąpiono do niej w 1976 roku, zaś w1978 roku utworzono Powszechną Szkołę Dziesięcioletnią z filiami w Świdnie i Chotowie. Dokonano zmiany na stanowisku dyrektora szkoły, został nim p. Ryszard Kozera. Przełom lat 70- tych i 80-tych to trudny okres w historii szkoły, gdyż toczyły się wówczas prace budowlane przy rozbudowie placówki, a uczniowie niekiedy musieli pobierać naukę w domach prywatnych lub remizie strażackiej (wrzesień roku szkolnego 1978/79).

 

Wiele prac wykonano w czynie społecznym (np. budowa boiska sportowego do małych gier sportowych). W szkole zaczął funkcjonować oddział przedszkolny. W 1984 roku przeniesiono dwuoddziałowe przedszkole do budynku szkolnego, w którym działało już centralne ogrzewanie. W tym roku pracowało 20 nauczycieli i siedem osób obsługi. Był on ważny jeszcze z jednego względu – udekorowania zasłużonej, emerytowanej nauczycielki - Anieli Kańskiej Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Pani Kańska przepracowała w szkole w Olesznie 46 lat (od 1928 do 1974 roku).

 

Rok 1986 to kolejna cezura w historii szkoły. Najważniejsza zmiana to powołanie mgr Edwarda Karpińskiego na stanowisko dyrektora szkoły, powołanie nauczycielki Marii Szewczyk na stanowisko zastępcy dyrektora oraz podporządkowanie Państwowego Przedszkola w Olesznie, funkcjonującego w budynku szkoły, dyrekcji szkoły.

 

Od tego roku Kronikę Szkoły zaczął pisać dyrektor. Interesujące notatki zawiera kronika w roku szkolnym 1989/90. Rok obfitował w ważne dla narodu wydarzenia: zmianę nazwy naszego państwa na „Rzeczypospolita Polska”, przywrócenie historycznego godła państwowego - orła w koronie, rozpoczęcie reform gospodarczych. W związku z przemianami społeczno- politycznymi szkoła znalazła w trudnej sytuacji finansowej. Brak środków w budżecie gminy spowodował prawie całkowite wstrzymanie finansowania szkół, nie zawsze w terminie wypłacano nauczycielom pensje, działalność gospodarcza szkoły prowadzona była w oparciu o czyny społeczne.   Do kroniki szkoły zaczęto wpisywano nazwiska absolwentów szkoły, którzy osiągnęli najwyższe wyniki w nauce i zachowaniu. W tym samym roku Samorząd Uczniowski zgodnie z Regulaminem szkoły, przyznał po raz pierwszy tytuł: „Przyjaciela Szkoły”.

 

14 października 1990 roku odbyła się uroczystość święta  60-lecia szkoły. Rozpoczęła ją uroczysta msza święta odprawiona na placu szkolnym przez trzech księży- byłych uczniów szkoły. Dyrektor zapoznał również licznie zebranych uczestników uroczystości z Uchwałą Rady Pedagogicznej o rozpoczęciu pracy nad nadaniem szkole imienia „Armii Krajowej”. Powołano Komitet Organizacyjny, który miał czuwać nad całością przygotowań do tej ważnej uroczystości.

 

Rok  szkolny1991/92 to rozpoczęcie Roku Historii Armii Krajowej. W dniu 13. października 1991 roku miało miejsce chyba największe święto w historii szkoły. Otrzymała imię „Armii Krajowej”. Uroczystość odbyła się na placu szkolnym z udziałem władz Kuratorium Oświaty i Wychowania w Kielcach, władz lokalnych,  mieszkańców miejscowości. Po oficjalnych wystąpieniach, części artystycznej uczniowie otrzymali z rąk dyrektora tarcze szkolne  z imieniem patrona szkoły. Uroczystość zakończyła się mszą świętą z udziałem 8 pocztów sztandarowych Armii Krajowej, Narodowych Sił Zbrojnych i lokalnej Straży Pożarnej. Odsłonięto też pamiątkowy kamień z nazwą patrona szkoły. Informacje o uroczystości odbiły się szerokim echem w środowisku. Napisano o nich w „Słowie Ludu”, „Echu Dnia”, „24 godzinach”, podało je również Polskie Radio. Każdego roku 14 lutego jest obchodzone Święto Patrona szkoły.

 

W 1994 roku miało miejsce jeszcze jedno ważne wydarzenie o charakterze patriotycznym. Trzeciego maja odbyła się uroczystość nadania szkole sztandaru fundowanego przez Komitet Rodzicielski, w której wzięli udział władze kuratoryjne i samorządowe żołnierze ze Świętokrzyskich Zgrupowań Żołnierzy Armii Krajowej (ŚZŻAK). Utworzono poczet sztandarowy, w którego skład weszło troje uczniów: chłopiec z klasy ósmej, dwie dziewczynki z klasy siódmej. Każdego roku Rada Pedagogiczna na wniosek Samorządu Uczniowskiego typuje troje wyróżniających się pod względem zachowania i osiągnięć edukacyjnych uczniów, którzy trzymają sztandar podczas ważnych uroczystości szkolnych i patriotycznych. Osoby te występują w biało- granatowych strojach, białych rękawiczkach przepasane są biało- czerwoną szarfą. Od roku szkolnego 2000/2001 poczet tworzą uczennice klasy VI i chłopiec z klasy III gimnazjum.

 

Sztandar szkolny został udekorowany w 1996 roku Złotym Medalem Opiekuna Miejsc Pamięci Narodowej przyznawanym przez  Radę Ochrony Pamięci  Walk i Męczeństwa.

 

1 stycznia 1996 roku samorządy lokalne przejęły utrzymanie szkół. Do negatywnych skutków tego stanu rzeczy zaliczyć należy znaczne ograniczenie przez Kuratorium środków na finansowanie szkół. Efektem tego, było zmniejszenie w szkole liczby godzin oraz ograniczone możliwości działalności gospodarczej.

 

W 1996 roku poddano ocenie pracę szkoły. Przedstawiciele władz oświatowych i samorządowych pozytywnie ocenili działalność szkoły. Zespół wizytujący za szczególnie wyróżniającą  uznał pracę dyrektora szkoły E. Karpińskiego.

 

Należy wspomnieć jeszcze o jednym wydarzeniu. W1997 roku w szkole powstała pierwsza w gminie Krasocin pracownia komputerowa, ze środków, które wygospodarowała placówka , przy znacznym wsparciu sponsorów, między innymi Komitetu Rodzicielskiego i ŚZŻAK. Po raz pierwszy uczniowie mogli uczestniczyć w zajęciach informatycznych, które prowadzili Mariusz Deska. i Roman Grabiec.

 

Koniec lat 90-tych to przygotowania szkoły do reformy oświaty mającej dostosować nasz system oświatowy i programy nauczania do wymagań Unii Europejskiej.

 

 

 

Organizacja Zespołu Placówek Oświatowych w Olesznie

 
 

Od 1 września 1999 roku dla szkoły w zaczął się nowy rozdział. W wyniku reformy ustrojowej Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej przekształcona została w Zespół Placówek Oświatowych..

 

Zanim to nastąpiło, szkoły przygotowywały się wdrożenia reformy już od roku 1997. Nauczyciele uczestniczyli w letnich szkoleniach wakacyjnych. Szkoła dokonywała wyboru programów nauczania, tworzyła własny system oceniania wspierającego rozwój ucznia oraz system wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli. W lutym 1999 roku ukazał się cały pakiet aktów prawnych (nowe ramowe plany nauczania, ramowe statuty szkoły podstawowej i gimnazjum, nowa podstawa programowa, itd.). W myśl tych przepisów od nowego roku szkolnego miały funkcjonować sześcioletnie szkoły podstawowe, trzyletnie gimnazja, a od roku 2002 trzyletnie szkoły ponadgimnazjalne. Wprowadzono nauczanie zintegrowane w klasach I - III, nauczanie blokowe w klasach IV- VI, nauczanie przedmiotowe w klasach gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych.

 

Zostało powołanych osiem komisji egzaminacyjnych. Szkoła w Olesznie znalazła się w zasięgu  działania Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi.

 

Na terenie gminy, zgodnie z uchwałami  Rady Gminy w Krasocinie z dnia 8 marca 1999 r. zostały utworzone trzy gimnazja: w Olesznie, Krasocinie, Bukowie. We wszystkich trzech placówkach zostały powołane zespoły placówek oświatowych obejmujące szkołę podstawową, gimnazjum, szkoły filialne, przedszkole.

 

Zgodnie z w. w. ustawą  stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych na czas dwu lat bez przeprowadzania konkursu zostało powierzone p. E. Karpińskiemu. Na swego zastępcę powołał on, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej, Annę Resiak. Dzięki takiej organizacji, nikt z dotychczasowej kadry nauczycielskiej nie został bez pracy.

 

W roku szkolnym 1999/00 – w pierwszym roku wdrażania reformy strukturalnej w utworzonym Zespole pracowało 25 nauczycieli. Od tego czasu funkcjonują dwie rady pedagogiczne: szkoły podstawowej i filii w Świdnie oraz gimnazjum.

 
 

Baza lokalowa i materialna szkoły

 

Budynek, w którym  mieści się Zespół Placówek Oświatowych, położony jest przy ulicy Szkolnej 34 w Olesznie. To okazały, dwupiętrowy gmach z pięknie zagospodarowanym placem szkolnym, na którym  znajduje zadaszona scena w otoczeniu drzew i krzewów. Od strony wschodniej nauczyciele i goście korzystają z nowo przygotowanego parkingu. Dalej na wschód rozciąga się rozległe boisko szkolne przygotowane do gry w piłkę nożną i siatkową. W pobliżu szkoły wznosi się malownicza góra Lednica, porośnięta sosnowym lasem - miejsce pieszych wycieczek, spotkań przy ognisku, gier, zabaw letnich i zimowych uczniów pod opieką nauczycieli.

 

„Wnętrze” szkoły prezentuje się równie imponująco. Należy dodać, że wizerunek szkoły zmienił się  w ostatnich latach.

 

W roku szkolnym 1999/2000 rozpoczęto budowę sali gimnastycznej w bliskim sąsiedztwie budynku szkolnego. Na  ten obiekt długo czekała społeczność szkolna. Wreszcie, w dniu Święta Niepodległości - 11 listopada  2001 dokonano uroczystego otwarcia nowo powstałego budynku poprzez symboliczne przecięcie wstęgi przez zgromadzonych przedstawicieli lokalnej władzy samorządowej i oświatowej. Dokonali tego aktu: Dyrektor Wydziału Szkolnictwa Podstawowego i Gimnazjalnego Kuratorium Oświaty w Kielcach W. Dębski, wójt Gminy Krasocin J. Siwek, dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych w Olesznie E. Karpiński, przewodnicząca Rady Samorządu Gimnazjum A. Ziółkowska. Delegacje klas złożyły na ręce dyrektora szkoły drobne upominki w postaci sprzętu sportowego, podobne „prezenty” szkoła otrzymała od lokalnych sponsorów i innych osób związanych ze szkołą, którzy od lat współpracują z placówką i noszą zaszczytne tytuły „Przyjaciela Szkoły” . Obecnie sala gimnastyczna jest chlubą szkoły. To nowoczesna placówka, wyposażona w konieczny sprzęt szkolny, odbywają się tu zajęcia wychowania fizycznego, lekcje gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej dla uczniów młodszych, zajęcia sportowo- rekreacyjne dla uczniów i młodzieży pozaszkolnej, zawody sportowe, uroczystości i imprezy, apele szkolne. W czasie ferii zimowych obiekt jest udostępniany i zainteresowani mogą aktywnie spędzić czas wolny pod opieką dyżurujących nauczycieli.

 

Kolejnym etapem poszerzenia bazy szkoły było wybudowanie tzw. łącznika między budynkiem szkolnym a salą gimnastyczną. Było on potrzebny ze względu na konieczność bezpiecznego poruszania się uczniów po szkole bez wychodzenia z budynku. Dotychczas, aby dojść do sali gimnastycznej, uczniowie musieli wyjść z budynku szkolnego, przejść na plac szkolny, następnie iść chodnikiem ulicznym, wejść na drugą część placu i dopiero mogli dotrzeć na miejsce. Względy bezpieczeństwa to nie jedyny powód rozbudowy szkoły. Chodziło też o wygospodarowanie miejsca na nowe pomieszczenia. Nowy segment szkoły został oddany do użytku 29 listopada 2005 roku. Mieści się w nim nowocześnie wyposażony blok żywieniowy z kuchnią i stołówką (ta sala służy jednocześnie do zajęć świetlicowych).

 

Dożywianie uczniów to ważny aspekt opiekuńczo- wychowawczy w działalności szkoły. Uczniowie klasy „0” korzystają ze śniadania i pełnego obiadu. Pozostali uczniowi mają możliwość wykupienia posiłku jedno- lub dwudaniowego. Uczniowie znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej, mają możliwość bezpłatnego korzystania z darmowego  pierwszego dania, po wcześniejszym złożeniu przez rodziców zaświadczenia o dochodach w GOPS w Krasocinie. Ze stołówki szkolnej korzysta większość uczniów i personelu szkoły. Uczniowie dojeżdżający spędzają czas wolny na świetlicy. Mogą tu odrabiać lekcje, wykonywać prace plastyczne, oglądać telewizję, grać w gry planszowe. W nowym obiekcie znajduje się też sala lekcyjna dla klasy „0”, a także łazienki dla dzieci sześcioletnich i toalety dla starszych uczniów.

 

Sala gimnastyczna nosi nazwę budynku „C”, łącznik to budynek „B”, główny obiekt szkoły zyskał nazwę budynku „A”.  Wchodząc do szkoły głównym wejściem, mijamy szatnie dla starszych uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Naprzeciwko umieszczona jest okazała tablica informacyjna o profilaktyce zagrożeń. Od niedawna udało się wygospodarować na niej miejsce dla „wieści” bibliotecznych. Umieszczono na niej godziny pracy biblioteki oraz informacje dla rodziców, zachęcające ich do czytania dzieciom.

 

 Po prawej stronie parteru znajdziemy pokój nauczycielski, a w nim niezbędny sprzęt (stoliki, krzesła, szafki dla poszczególnych osób) oraz komputer z dostępem do Internetu, uruchomiony od stycznia 2006 roku. Każdy nauczyciel ma założone służbowe konto e- mail i może prowadzić korespondencję drogą elektroniczną. Pocztą tą wysyłane są informacje związane przeważnie z opracowaniem dokumentów  przez dyrektora szkoły. Sprzęt w pokoju nauczycielskim jest bez przerwy wykorzystywany i stanowi istotną ,łatwo dostępną pomoc dla pedagogów.

 

 Po przeciwnej stronie gabinetu nauczycielskiego znajduje się sala lekcyjna, w której uczą się na zmianę klasy I i II szkoły podstawowej. Od kilku lat z braku pomieszczenia klasa I zaczyna zajęcia o godz. 9:50. Znajdziemy tu przyjazne miejsce pracy najmłodszych – ciekawe tablice informacyjne, dużo pomocy dydaktycznych, jest też komputer, który służy dzieciom do gier i zabaw edukacyjnych w czasie przerw śródlekcyjnych.

 

Lewą część korytarza zajmują gimnazjaliści, mieszczący się w czterech salach .Są to pracownie: matematyczna, fizyczno- chemiczna, polonistyczna, geograficzno- biologiczno-językowa. Wyposażenie pomieszczeń to: liczne pomoce dydaktyczne typu mapy, eksponaty, plansze, gazetki tematyczne, które ułatwiają procesy dydaktyczne i stwarzają przyjazny klimat do zdobywania wiedzy.

 

Obok sal znajduje się jeszcze sklepik szkolny, prowadzony przez uczennice gimnazjum pod opieką Ewy Deski. W czasie przerw to miejsce, do którego często zaglądają uczniowie. Jedni w trosce o własny żołądek, inni uczą się tu przedsiębiorczości. Zarobione pieniądze są często wydawane na cele charytatywne.

 

Korytarz dolny zdobią gazetki dotyczące działalności Samorządu Uczniowskiego gimnazjum, osiągnięć  koła matematycznego, tablica Dyrektora szkoły, wystawa zdjęć najpiękniejszych zakątków Oleszna i okolic, publikacje i zdjęcia Szkolnego Klubu Europejskiego, a także tzw. „tableau”, czyli zdjęcia kolejnych roczników absolwentów naszej szkoły wraz ze zdjęciami wychowawców i dyrekcji szkoły. Tablice te przykuwają uwagę uczniów, rodziców, gości odwiedzających szkołę przede wszystkim piękną oprawą graficzną wykonywaną przez nauczyciela plastyki Andrzeja Kowalczyka i mają oprócz walorów artystycznych, wartość sentymentalną.

 

Na pierwszym piętrze znajdują się cztery sale wykorzystywane przez uczniów szkoły podstawowej. W jednej z nich uczy się klasa III. Klimat sali jest właściwy nauczaniu zintegrowanemu- dużo pomocy dydaktycznych, kolorowych plansz, prace uczniów, także komputer do dyspozycji dzieci na przerwach.

 

Kolejną salą opiekują się uczniowie klasy IV wraz z wychowawczynią- nauczycielką przyrody. To najbardziej „zielona”, bo wypełniona mnóstwem kwiatów, klasa.

 

Z kolei pracownia plastyczna ozdobiona jest wytworami działalności twórczej uczniów, stworzonymi zarówno na lekcjach, jak też na kółku plastycznym. W tej sali znajduje się też telewizor, wykorzystywany często w czasie zajęć z języka polskiego.

 

Szczególne miejsce w szkole zajmuje pracownia historyczna  ze względu na charakter zgromadzonych w niej zbiorów. Oprócz typowych pomocy dydaktycznych, jak mapy historyczne, portrety władców, plansze z datami i wydarzeniami, znajduje się też Izba Patrona. To Izba Pamięci, w której, w specjalnie do tego celu wykonanych gablotach, wyeksponowano materiały związane z Armią Krajową, m. in. życiorysy i portrety komendantów, kopie dokumentów, odznaczenia bojowe żołnierzy AK z naszego terenu, dokumenty i zdjęcia dotyczące bohaterów bitwy pod Chotowem i bitwy pod Olesznem w czasie II wojny światowej.

 

W sali historycznej przechowywany jest sztandar szkoły wykorzystywany zgodnie z ceremoniałem szkoły w ważnych uroczystościach szkolnych i lokalnych o charakterze patriotycznym. „Muzealny” charakter tej pracowni przez lata nadawała, opiekując się zbiorami, nauczycielka historii Krystyna Grabiec, która  w roku szkolnym 2005/2006 odeszła na emeryturę.

 

Pozostałe dwie sale to pracownie komputerowe. Pierwsza z nich istnieje już od roku szkolnego 1997/1998 i przez ostatnie lata była systematycznie doposażona. Pierwszy komputer w szkole „Amiga 500” z osprzętem został zakupiony w 1991 roku. W 1995 szkoła otrzymała 5 komputerów od WSP w Kielcach. W 1997 roku szkoła pożegnała się ze starą pracownią. Zakupiono 4 nowe komputery, a 3 otrzymała w prezencie od ŚZŻAK łącznie z 2 drukarkami. W 1999 roku dokupiono sporo sprzętu elektronicznego i podłączono sieć do Internetu. W 2003 roku trafił tam sprzęt przekazany przez MENiS w ramach programu: Pracownia komputerowa w każdym gimnazjum". Obecnie znajduje się w niej 17 stanowisk komputerowych i wielofunkcyjna drukarka. Odbywają się tu zajęcia informatyczne i innych przedmiotów, w trakcie których korzysta się z komputera i Internetu, szkoleniowe posiedzenia Rady Pedagogicznej, uczniowie tworzą artykuły do pisemka szkolnego, uczestnicy koła polonistycznego opracowują artykuły do szkolnej strony internetowej. Uczniowie korzystają też z pracowni na zajęciach pozalekcyjnych.

 

W roku szkolnym 2005/2006 zespół otrzymał drugą pracownię komputerową wyposażoną w 12 stanowisk komputerowych, a także rzutnik multimedialny i przenośny komputer.  Z najnowszego sprzętu korzystają uczniowie na zajęciach lekcyjnych i poza nimi - na kółku informatycznym, nauczyciele przygotowujący prezentacje na szkoleniowe posiedzenia Rady Pedagogicznej, osoby przygotowujące apele inne prace na rzecz społeczności szkolnej.

 

W tym samym roku przygotowano i wyposażono gabinet pomocy przedlekarskiej, który czeka na wejście do szkoły fachowej opieki medycznej (lekarza i higienistki szkolnej). Gabinet umieszczony jest na piętrze, podobnie jak archiwum szkoły przechowujące informacje dotyczące absolwentów i pracy szkoły w minionych latach.

 

Pierwszy poziom zajmuje jeszcze gabinet dyrekcji zespołu. A w nim nowoczesna kserokopiarka, niezbędna w codziennej pracy kadry pedagogicznej. Dzięki staraniom Dyrektora szkoły, każda szkolna uroczystość jest utrwalana cyfrowym aparatem fotograficznym, zakupionym przy wsparciu Komitetu Rodzicielskiego. Wykonane zdjęcia umieszczane są na stronie internetowej szkoły, ułożone w tematyczne galerie, dokumentują  wychowawczą i kulturotwórczą  działalność szkoły, a przy tym wzmacniają atrakcyjność witryny.

 

Na piętrze znajduje się ponadto biblioteka szkolna, ale o tej pracowni będzie traktował rozdział następny.

 

Rozwój bazy lokalowej był przedmiotem ewaluacji pracy szkoły w obszarze: realizacja Programu rozwoju Zespołu Placówek Oświatowych w Olesznie w latach 2002-2006. Wyniki  ewaluacji, będące efektem opracowania przez  zespoły nauczycielskie, zostały przedstawione na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 23.06.2006 r.

 

Na podstawie podsumowania stopnia realizacji Programu Rozwoju Zespołu Placówek Oświatowych w Olesznie w latach 2002-2006 należy stwierdzić, że placówka dobrze poradziła sobie z postawionymi zadaniami. Dzięki dużemu zaangażowaniu Dyrekcji Zespołu, nauczycieli, wychowawców oraz pracowników obsługi udało się prawie w pełni osiągnąć większość w tym planie celów.

 

Można stwierdzić, że szkoła spełnia większość standardów określonych w tym dokumencie. Wskazane niedociągnięcia nie miały znaczącego wpływu na rozwój placówki. Dodać należy, że w tym zakresie zrealizowano wiele dodatkowych zadań nieplanowanych, które również przyczyniły się do rozwoju bazy szkolnej Zespołu.

 

 

Biblioteka szkolna w latach 1999- 2006

 

 Biblioteka, czyli instytucja gromadząca, przechowująca i udostępniająca książki i inne dokumenty była i jest wpisana w „krajobraz” każdej szkoły na różnym poziomie organizacji.

 

Przeobrażenia ustrojowe, jakie dokonały się na przestrzeni ostatnich lat w systemie oświaty nie mogły ominąć bibliotek szkolnych, bowiem one od zawsze wspierały procesy edukacyjne i wychowawcze kolejnych pokoleń młodych ludzi.

 

Rozpoczęta 1 września 1999 roku reforma oświaty postawiła przed każdym nauczycielem, a więc także i przed bibliotekarzem szkolnym nowe wyzwania. Nowoczesna szkoła powinna mieć dostosowaną do swoich  potrzeb i wymagań bibliotekę, umożliwiającą dotarcie do różnorakich źródeł informacji. A więc zaistniała konieczność zmiany biblioteki w nowoczesny ośrodek dydaktyczno - informacyjny, zaś bibliotekarz musiał otworzyć się na przeobrażenia poprzez zdobywanie nowych kompetencji i umiejętności współpracy w zespole.

 

Ministerstwo Edukacji Narodowej wyznaczyło konkretne zadania bibliotece szkolnej. Przede wszystkim miała wspierać  realizację programów nauczania i wychowania, edukację kulturalną i informacyjną uczniów oraz służyć kształceniu ustawicznemu nauczycieli. Te zadania wyróżniały ją spośród innych typów bibliotek. Jako nierozerwalna część szkoły, realizuje zadania zapisane w podstawie programowej kształcenia ogólnego, a zwłaszcza udziela pomocy w nabywaniu przez uczniów umiejętności „poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną, a także rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań”.

 

,,Biblioteka w zreformowanej szkole powinna pełnić rolę pracowni ogólnoprzedmiotowej. Jej nazwa (...), szczegółowe zadania oraz zasady funkcjonowania powinny być zapisane w statucie każdej szkoły”.

 

Zgodnie z powyższymi wskazówkami MEN  funkcjonowanie biblioteki szkolnej Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej w Olesznie zostało określone w Statucie zatwierdzonym w dniu 20.12.1999 roku przez organ prowadzący szkołę.

 

Zdefiniowano bibliotekę jako pracownię szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, doskonaleniu warsztatu nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców. Statutowym zadaniem biblioteki, w miarę możliwości, miało być też gromadzenie wiedzy o regionie.

 

Biblioteka znajduje się w osobnym pomieszczeniu, które umożliwia gromadzenie i opracowanie zbiorów, korzystanie z nich w kąciku czytelniczym i wypożyczanie do domu. Z  biblioteki korzystają uczniowie Zespołu, nauczyciele i inni pracownicy Zespołu, rodzice, inne osoby – za zgodą dyrektora.

 

Statut szkoły określa zakres obowiązków nauczyciela bibliotekarza. Należy do nich: udostępnianie zbiorów, udzielanie informacji dotyczących księgozbioru i sposobu korzystania z niego, pomaganie w wyborze właściwej lektury, prowadzenie przysposobienia czytelniczego i informacyjnego, przeprowadzanie różnych form inspiracji czytelnictwa, opracowywanie i przedstawianie nauczycielom analiz stanu czytelnictwa w szkole, gromadzenie zbiorów, zgodnie z potrzebami szkoły i ich właściwe opracowywanie.

 

Biblioteka jest czynna w każdym dniu zajęć, co umożliwia dostęp do jej zbiorów w czasie lekcji i po ich zakończeniu. Można z niej korzystać przez 25 godzin w tygodniu. Godzina biblioteczna trwa 60 minut.

 

Należy dodać, że dotychczasowa biblioteka działająca przy Szkolę Podstawowej im. Armii Krajowej w Olesznie zaczęła obsługiwać także uczniów Publicznego Gimnazjum w Olesznie. Było to naturalnym zjawiskiem, jako że obydwie placówki mieszczą się w jednym budynku.

 

W wyniku wdrażania reformy pojawiła się szansa, aby idea biblioteki jako centrum dydaktyczno- informacyjnego stała się rzeczywistością. Zmianę w spojrzeniu na rolę i funkcję biblioteki szkole szybko dostrzegł dyrektor Zespołu- E. Karpiński. Z jego inicjatywy w latach 1999- 2006 dokonano w bibliotece szeregu znaczących zmian. Zresztą pozytywne przeobrażenia miały miejsce w innych dziedzinach życia szkolnego, o czym była mowa poprzednich rozdziałach.

 

W latach szkolnych 1999/00 i 2000/01 w bibliotece pracowała Mieczysława Janiszewska.  Opracowała ona  regulamin pracy placówki. 21 marca 2000 roku została przyjęta uchwała Rady Pedagogicznej obydwu placówek w Sprawie zatwierdzenia Regulaminu działalności biblioteki szkolnej.

 

W tym czasie zbiory biblioteki powiększyły się o około 270 książek. Większość z nich to podręczniki szkolne dla obydwu szkół, programy nauczania przedmiotów i ścieżek edukacyjnych, a także lektury dla gimnazjum oraz słowniki przekładowe do języka angielskiego i języka niemieckiego. Gromadzono także (zapisane w osobnej księdze, nie stanowiące majątku biblioteki) tzw. „egzemplarze reklamowe” podręczników szkolnych, przysyłanych przez różne wydawnictwa. Są one wykorzystywane do chwili obecnej przez nauczycieli, uczniów przygotowujących się do konkursów przedmiotowych i tematycznych. Uczniowie mieli możliwość rozwijania zainteresowań przy pomocy czasopism edukacyjnych, nauczyciele korzystali z czasopism metodycznych.

 

W sprawozdaniu za rok 1999/ 2000 Mieczysława Janiszewska podkreślała, że pracowała w oparciu o roczny plan pracy biblioteki. Wspólnie z aktywem bibliotecznym aktualizowana była gazetka biblioteczna, uczniowie pomagaliw konserwacji książek, wykonywali także alfabetyczne rozdzielacze na regały. Kształtowaniu zainteresowań czytelniczych służył apel pt.: „Zaproszenie do biblioteki”, jak też rozmowy z uczniami w trakcie wypożyczania książek, kierowanie doborem odpowiedniej lektury. Do czytania zachęcały też lekcje biblioteczne przeprowadzane we wszystkich klasach. Stan czytelnictwa podnoszono również poprzez prowadzenie współzawodnictwa międzyklasowego. Wyniki konkursu przedstawiano w gazetce bibliotecznej- ściennej. Najlepszych czytelników umieszczano na liście „Złotej dziesiątki” i nagradzano książkami na koniec roku szkolnego.

 

W roku 2000/2001 bibliotekarka realizowała kolejne zadania w oparciu o roczny plan pracy. Było to m.in.: wyeksponowanie stałego „Kącika Patrona Szkoły”, przygotowanie najmłodszych uczniów z klas I-III do korzystania z wolnego dostępu do półek, prowadzenie współzawodnictwa klasowego w czytelnictwie. Szczególną opieką objęto uczniów klas czwartych, pomagając im w wyszukiwaniu materiałów źródłowych na określony temat i korzystania z literatury popularnonaukowej. W czasie lekcji bibliotecznych przygotowywano uczniów do korzystania z wydawnictw informacyjnych, książek, czasopism . Uczono też, jak tworzyć własny warsztat pracy umysłowej i samokształceniowej (własny księgozbiór, uporządkowany zbiór notatek, higiena pracy umysłowej, zasady organizacji pracy). Podczas lekcji bibliotecznych uczniowie w małych grupach lub indywidualnie korzystali z katalogów bibliotecznych, bibliografii, ofert wydawniczych. Sporządzone notatki i zdobyte informacje wykorzystywali podczas zajęć dydaktycznych. Uczniowie z aktywu bibliotecznego przygotowali akademię z okazji święta patrona szkoły.Na bieżąco dokonywano konserwacji i naprawy książek. Sporządzono ponad dwa  tysiące kart katalogowych do katalogu alfabetycznego i systematycznego.

 

W kolejnych latach dyrekcja szkoły dokładała wszelkich starań, aby biblioteka szkolna była widoczna w pejzażu życia szkolnego. W zamierzeniach miało to być miejsce dostępne i atrakcyjne, szczególnie w szkole podstawowej, gdzie biblioteka sprawuje opiekę nad najmłodszymi uczniami.

 

W roku szkolnym 2001/2002 obowiązki nauczyciela bibliotekarza przejęła Jolanta Lichosik. W tym też roku ukończyła kurs kwalifikacyjny z zakresu bibliotekoznawstwa.

 

W pierwszym roku pracy w bibliotece kontynuowała współpracę z aktywem bibliotecznym, prowadziła konkurs na „Złotą dziesiątkę czytelników”, „Czytelnika roku”. Zmieniono wystrój sali bibliotecznej o trzy nowe tablice, które uaktualniły katalog systematyczny i uatrakcyjniły katalog działowy. Na gazetce „Informator biblioteczny” znalazły się pomoce do realizacji edukacji czytelniczej i medialnej. Przygotowano wykaz lektur szkolnych dla szkoły podstawowej i gimnazjum. Wzbogacono „Kącik Patrona Szkoły” o nowe pozycje. Zakupiono trwałe rozdzielacze do wszystkich półek z książkami. Uzupełniono katalog systematyczny i alfabetyczny o 500 kart katalogowych. Założono księgę inwentarzową zbiorów audio i wideo, oznaczono kasety zgodnie z wpisami do tejże księgi. Wzbogacono księgozbiór główny o 150 książek na kwotę 1935 zł. Zakupiono też 17 kaset wideo. Biblioteka poprzez gromadzenie różnorodnych źródeł informacji na różnych nośnikach  zaczęła przybliżać się do standardów wyznaczonych przez reformę oświaty.

 

Jednocześnie prowadzono pracę pedagogiczną z czytelnikiem. Chodziło o to, by w bibliotece każdy uczeń znalazł coś dla siebie. Czasem wystarczyła rozmowa, porada, zaangażowanie ucznia do niewielkich prac w bibliotece, podsuwanie ciekawych książek do wypożyczenia lub przeglądania w czytelni, wyrabianie umiejętności korzystania ze zbiorów. Starano się także rozpropagować wśród społeczności szkolnej ogólnopolską akcję „Cała Polska czyta dzieciom”. Na lekcjach bibliotecznych głośno czytano fragmenty wybranych przez uczniów ich ulubionych książek. Rozmawiano o korzyściach  głośnego czytania dzieciom w ich domach rodzinnych i relacjach między rodzicami a dziećmi. Wykonywano gazetki,  prezentowano ulotki związane z akcją.

 

J. Lichosik, która przejęła koordynację ścieżki „Edukacja czytelnicza i medialna” przedstawiła na koniec roku szkolnego ewaluację ścieżki. Nauczyciele, którym przypisano realizację wdrażania wiadomości, przekazali uczniom stosowną wiedzę . Dotyczyła ona w szczególności historii pisma, książki i prasy, budowy książek i czasopism. Uczniowie poznali szczegółowo wydawnictwa informacyjne, nabyli umiejętność samodzielnego wyszukiwania  potrzebnych informacji z tych źródeł. Ponadto kształcili umiejętność samodzielnego korzystania ze zbiorów bibliotecznych poprzez posługiwanie się katalogiem alfabetycznym i rzeczowym. Na lekcjach języka polskiego oraz lekcjach bibliotecznych poruszano tematy związane z procesem komunikowania się. Zapoznano uczniów z obrzędami i ceremoniami będącymi przejawem komunikowania zbiorowego (zajęcia lekcyjne, przygotowanie przez klasę VI apelu na temat  zapomnianych tradycji i obrzędów, gwary w naszym regionie, wycieczka do Muzeum Narodowego w Kielcach). Uczniowie przyswoili sobie także język filmu, słuchowiska radiowego, teatru (wycieczka do kina, obejrzenie spektaklu teatralnego, przygotowanie jasełek). Uczyli się selektywnie odbierać informacje w źródłach masowego przekazu oraz określali wartość reklam. Zajęcia z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej wdrażały uczniów do samokształcenia i korzystania z dorobku myślowego ludzkości.

 

Rok 2002/ 2003 przyniósł kolejne zmiany w pracy biblioteki. W I semestrze przyjęto uroczyście do grona czytelników  uczniów klasy I. Zachęcaniu do czytania służyła kontynuacja akcji „ Cała Polska czyta dzieciom” . Udało się w tak krótkim czasie wzbogacić księgozbiór biblioteki o ponad siedemdziesiąt książek zakupionych przez dyrektora z funduszy Komitetu Rodzicielskiego. Został zakupiony program komputerowy do biblioteki szkolnej, w którym dyrektor Edward Karpiński zaczął opracowywać jej zbiory przy zaangażowaniu bibliotekarki. Rozpoczęto tworzenie wideoteki szkolnej

 

W pracy szkoły pojawiły się nowe „tematy” takie jak: Unia Europejska. W związku z ogólnoszkolnym zapotrzebowaniem na informacje na ten temat w bibliotece gromadzono i udostępniano materiały uczniom przygotowującym się do konkursu. Dodać należy, iż materiałów o tej tematyce corocznie przybywało. Obecnie biblioteka może się poszczycić bogatym księgozbiorem dotyczącym krajów unijnych, przeznaczonym dla każdej grupy wiekowej uczniów.

 

Początek roku szkolnego 2003/2004 przyniósł bibliotece ogromne zmiany. Rozpoczęto komputerową obsługę biblioteki za pomocą programu MOL 2000+. Program stanowił nowe narzędzie pracy dla bibliotekarza. Dał możliwość stworzenia rzetelnego katalogu obejmującego nie tylko książki, ale też czasopisma, kasety, dokumenty elektroniczne. Program znacznie usprawnił pracę bibliotekarza. Niektóre rutynowe czynności przejął całkowicie komputer, np. zbieranie danych statystycznych, wykonywanie sprawozdań, śledzenie zaległości. Znacznie szybciej odbywa się rejestrowanie wypożyczeń, opracowanie nabytków czy skontrum. Wyszukiwanie informacji w programie przebiega bardzo sprawnie. Na ekranie komputera jest dostępnych pięć katalogów: alfabetyczny, tytułowy ,serii wydawniczych, UKD, przedmiotowy. Można drukować wszystkie zestawienia bibliograficzne, dane statystyczne i inne.

 

W październiku tego roku przeprowadzono pierwsze elektroniczne skontrum, które trwało krócej niż poprzednie (w sierpniu 2001 roku) i bardzo dokładnie oddało stan posiadania biblioteki szkolnej. Obok komputera dla bibliotekarza pojawił się w czytelni komputer dla uczniów. Czytelnicy zostali zapoznani i przygotowani do samodzielnego korzystania ze zbiorów biblioteki za pomocą  elektronicznego systemu MOL 2000+. Od tej pory każdy uczeń ma możliwość wyszukania książki wybranej przez siebie przy pomocy programu, sprawdzenia ,czy potrzebna książka znajduje się w bibliotece. Była to jedna z form przyciągnięcia uczniów do biblioteki. W tym samym celu na nowo opisano wszystkie półki, zaktualizowano gazetki ścienne i pomoce do realizacji ścieżki: edukacja czytelnicza i medialna (było to możliwe dzięki otrzymaniu drukarki). Równocześnie w ciągu półrocza zakupiono 77 książek z myślą o zaspokojeniu potrzeb czytelniczych zgłaszanych przez uczniów. Nowości wydawnicze zaprezentowano na apelu szkolnym.

 

Ponieważ wnioskiem do pracy na rok 2003/2004 było rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów, bibliotekarka przygotowała temat szkoleniowy na posiedzenie Rady Pedagogicznej: „Rola nauczycieli w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych uczniów oraz przygotowaniu ich do korzystania z katalogów bibliotecznych i internetowych”. W swym wystąpieniu J. Lichosik zwróciła uwagę, że czytanie to jedna z podstawowych aktywności człowieka bogata w walory wychowawcze. Na każdym poziomie czytelniczym należy zachęcać do czytania. Mają to robić rodzice, nauczyciele i wychowawcy. Przedstawiono konkretne propozycje pracy z dziećmi. Była to kontynuacja akcji „Cała Polska czyta dzieciom” a w jej ramach: lekcje otwarte dla rodziców, godziny z „ciekawą książką”, plebiscyty  na najciekawsze książki w bibliotece, wystawki „najmodniejszych” książek w szkole, organizowanie konkursów czytelniczych, głośne czytanie książek w odcinkach, np. na j. polskim bądź godzinie z wychowawcą, pisanie recenzji  i publikowanie ich w gazetkach klasowych i inne. Nauczyciele i wychowawcy zadeklarowali zwiększenie  współpracy z biblioteką i wdrażanie w miarę możliwości tych i innych pomysłów w celu zainteresowania uczniów książką.

 

W II semestrze zaczęła uczęszczać systematycznie do biblioteki klasa „0”. Uczniowie wypożyczali najprostsze książeczki z niewielką fabułą, ale o ciekawej szacie graficznej, spontanicznie dzielili się wrażeniami po przeczytaniu (lub wysłuchaniu-dzieciom czytali rodzice) książek. Obcowanie z nimi, częste przebywanie w bibliotece na początku nauki szkolnej ma zaowocować wyższym stanem czytelnictwa w latach następnych.

 

Podniesieniu stanu czytelnictwa służyły konkursy czytelnicze przygotowane w bibliotece dla każdej grupy wiekowej. Nagrody dla zwycięzców fundował Komitet Rodzicielski.

 

Uczniowie, którzy interesowali się literaturą mieli możliwość pracy w Klubie Czytelnika. Na spotkaniach zachęcano do czytania prezentowanych przez bibliotekarza i uczniów książek, rozwiązywano krzyżówki literackie, rozpoznawano tytuły na podstawie cytatów itp.

 

Bibliotekarka nawiązała współpracę z Pedagogiczną Biblioteką Wojewódzką Filią we Włoszczowie ze względu na udział w I Powiatowym Konkursie Wiedzy o Książce i Bibliotece organizowanym dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z terenu powiatu włoszczowskiego. Uczestnictwo w tym przedsięwzięciu było cennym doświadczeniem dla uczniów i opiekuna, pozwoliło sformułować wnioski do dalszej pracy nad przygotowaniem uczniów do tego typu konkursów. Poza tym współpraca z biblioteką wyżej zorganizowanąpolegała na zorientowaniu się w nabytkach wydawniczych z zakresu pedagogiki, psychologii,  wydawnictw o regionie znajdujących się w bibliotece pedagogicznej, przywiezieniu zestawień bibliograficznych o tej tematyce do biblioteki szkolnej i udostępnianiu ich nauczycielom. Sprzyjała też integracji środowiska nauczycieli bibliotekarzy i wymianie doświadczeń zawodowych.

 

 Rok szkolny 2004/2005 dla biblioteki oznaczał realizację zadań przyjętych w Rocznym planie pracy biblioteki. Szczególną opieką otoczono uczniów z kasy I , którzy w bieżącym roku rozpoczynali lekcje o godz. 9.50. Uczniowie dojeżdżający i nie tylko, przebywali pod opieką bibliotekarki i stażystki. Zorganizowano dla nich pomoc w odrabianiu lekcji. Czytano głośno baśnie , fragmenty lektur klasy I , uczono obsługi komputera. Uczniowie ci mieli częsty kontakt z biblioteką, chętnie wypożyczali i czytali książki.

 

Szczególną opieką otoczono też kilkoro uczniów z klasy III, którzy mieli problemy z czytaniem ze zrozumieniem.

 

Biblioteka wspomagała nauczycieli w ich dążeniu do dbałości o poprawność ortograficzną wypowiedzi uczniów. Służyć temu miał cykliczny konkurs pt.” Sherlock Holmes ortografii”, który cyklicznie odbywał się w ciągu całego roku szkolnego. Łącznie wzięło w nim udział 47 osób. Uczniowie z klas IV- V brali udział w spotkaniach Klubu Czytelnika. Przygotowali m.in. ilustrowany album z obowiązkowymi lekturami do klasy I, wykonali ilustrowany katalog lektur do kl. IV, pomagali w przygotowaniu gazetek bibliotecznych, aktywnie uczestniczyli w tzw. „Kwadransie z lekturą”. W  ten sposób poznali takie utwory jak: „Kłamczuchę” M. Musierowicz oraz cykl o „Mikołajku” Goscinnego.

 

W I semestrze zakupiono bardzo dużo nowych książek - 150 tytułów. Uczestniczki „Klubu Czytelnika” przygotowały apel, na którym zachęciły do czytania nowych, kolorowych i wartościowych książek. Zorganizowano 3 szkolne konkursy czytelnicze pod patronatem Komitetu Rodzicielskiego.

 

Biblioteka szkolna kontynuowała współpracę z  Pedagogiczną Biblioteką Wojewódzką Filią we Włoszczowie, która organizowała II Powiatowy Konkurs  Wiedzy o Książce i Bibliotece dla uczniów gimnazjum z terenu powiatu włoszczowskiego. Udział uczennic z Publicznego Gimnazjum w Olesznie zakończył się sukcesem. Drużyna w składzie: M. Olczyk, E. Wdowiak, A. Czarnogórska przygotowana pod kierunkiem J. Lichosik zajęła III miejsce w konkursie, przywożąc cenne nagrody książkowe także dla biblioteki.

 

Rok szkolny 2005/2006 to trzeci rok pracy biblioteki w systemie komputerowym, to sprawne posługiwanie się tym systemem także przez uczniów, zapoznanie stażystki z komputerowym programem MOL Optivum (nowsza wersja MOL 2000+),to nieustanny wysiłek bibliotekarza, aby nowoczesna technologia szła w parze ze wzrostem czytelnictwa wśród uczniów.

 

W związku z samokształceniem i podnoszeniem kwalifikacji, bibliotekarka ukończyła 40- godzinny kurs: „Internetowe centra informacji multimedialnej w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych” i zdobyła tytuł opiekuna centrum multimedialnego. Podjęła studia podyplomowe na kierunku: Informacja Naukowa i Bibliotekoznawstwo na Akademii Świętokrzyskiej . Brała udział w samokształceniowych warsztatach organizowanych przez Bibliotekę Pedagogiczną we Włoszczowie (6 spotkań).

 

Znaczną część pracy pedagogicznej bibliotekarka poświęciła na przygotowanie uczniów do konkursów czytelniczych na szczeblu szkolnym, gminnym i powiatowym. Przeprowadzono konkursy dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum, którym patronował Komitet Rodzicielski.

 

Systematycznie pracowano (wspólnie z opiekunką kl. „0”) nad przygotowaniem sześciolatków do Gminnego Konkursu „Z Koziołkiem Matołkiem przez Europę” organizowanego w Bukowie.

 

Przygotowano uczennice klasy V do Gminnego Konkursu Czytelniczego pt. „Twórczość Mickiewicza ciągle nas zachwyca” odbywającego się w Mieczynie. Przedstawicielki szkoły zajęły tam I miejsce zdobywając maksymalną liczbę punktów.

 

Dzięki wielogodzinnej pracy z uczennicami klasy II b udało się powtórzyć ubiegłoroczny sukces w III Powiatowym Konkursie Wiedzy o Książce i Bibliotece, w którym A. Czarnogórska zdobyła III miejsce na trzydziestu uczestników, biorących udział w rywalizacji. O naszym zmaganiach było głośno w prasie lokalnej („Głos Włoszczowy”, „Echo Dnia”- dodatek regionalny)

 

W roku szkolnym 2005/2006 bibliotekarka J. Lichosik ( wraz z R. Grabcem i J. Kowalczyk) otrzymała polecenie opieki merytorycznej nad pisemkiem szkolnym „Sami o Sobie”, w którym literacko uzdolniona młodzież publikuje swoją twórczość, a przede wszystkim zajmuje się dokumentowaniem życia Zespołu w sferze wychowawczej, kulturalnej itd. Od momentu powstania pisemko było utrzymane na wysokim poziomie. Udało się tę „tradycję” podtrzymać. W konkursie organizowanym przez Starostwo Powiatowe we Włoszczowie na Najlepszą Gazetkę Szkolną  pisemko „Sami o Sobie” zdobyło I miejsce. Redagują go uczniowie, którzy widoczni są w pracach „Klubu Czytelnika”, kół zainteresowań, konkursów przedmiotowych, słowem, którzy mają „coś” do powiedzenia na forum szkoły.

 

Bibliotekarz brał czyny udział w uroczystościach szkolnych, niektóre z nich przygotowując- akademię z okazji Święta Niepodległości, uroczyste przedstawienie I rocznicę śmierci papieża Jana Pawła II dla społeczności szkolnej i lokalnej (wystawione w kościele parafialnym w Olesznie), przygotowane wspólnie z katechetką.

 

Przygotowano także pod koniec roku szkolnego ( wspólnie z Siedlecką) „Kiermasz używanych podręczników”, na którym uczniowie mieli możliwość sprzedaży i zakupu używanych podręczników. Kiermasz cieszył się dużym zainteresowaniem wśród uczniów i rodziców.

 

Jednocześnie z pracą pedagogiczną wykonywano inne czynności biblioteczne m.in. gromadzenie i opracowywanie zbiorów. W ostatnich latach do biblioteki trafiło bardzo dużo książek. W roku szkolnym 2005/2006 było to 171 tytułów. Były to lektury dla szkoły podstawowej i gimnazjum, bajeczki i wierszyki dla najmłodszych, literatura piękna dla dzieci, powieści dla młodzieży, literatura popularnonaukowa, słowniki i encyklopedie z różnych dziedzin wiedzy, książki z dziedziny pedagogiki  i psychologii dla nauczycieli, jak również przewodniki metodyczne do nauczania przedmiotów. Należało oprócz opracowania, poinformować uczniów, rodziców, nauczycieli o bogatej ofercie czytelniczej biblioteki i zachęcić do korzystania z niej. Służyły temu apele czytelnicze, umieszczanie informacji na gazetce bibliotecznej i innych planszach informacyjnych oraz w pokoju nauczycielskim, informowanie wychowawców, prezentacja nowości na lekcjach bibliotecznych i  doraźnych  zastępstwach, rozmowy z uczniami w bibliotece. Należy stwierdzić, że większość uczniów interesuje się zmianami w bibliotece, sięga po książki chętnie i bez przymusu. Nad „mniejszością” trwają intensywne zabiegi bibliotekarza i nauczycieli, aby wypracować świadomość wśród uczniów, że książka ,mimo tak wielkiego rozwoju i popularności mediów elektronicznych  ma  najkorzystniejszy wpływ na rozwój osobowości człowieka.          

 

Rok szkolny 2006/2007 dał początek kolejnym pozytywnym zmianom w działalności biblioteki szkolnej. Bibliotekę przeniesiono do większego lokalu, gdzie znajduje się wypożyczalnia, znacznie większa czytelnia (10 stanowisk) i nowo zainstalowane multimedialne centrum informacji - cztery komputery z dostępem do Internetu. Uczniowie otrzymali możliwość przeglądania stron internetowych, w tym śledzenia strony internetowej naszej szkoły, wyszukiwania potrzebnych im informacji, wysłania i odbioru poczty elektronicznej, korzystania z wyszukiwania książek w systemie MOL Optivum, który umieszczony jest na każdym z komputerów oraz na stronie internetowej szkoły, a także spędzania czasu wolnego przy elektronicznych grach, zabawach, rozrywkach edukacyjnych.

 

W tym roku nastąpiła dalsza automatyzacja czynności bibliotecznych. Wprowadzono kody kreskowe na wszystkie książki, uczniom założono elektroniczne imienne karty czytelnika również zawierające kody kreskowe. Zakupiono czytnik kodów i odtąd zaczęło się wypożyczanie książek za pomocą czytnika. Wzbudziło to ogromne zainteresowanie uczniów i wzrost wypożyczeń. Poprzedziło je uroczyste wręczenie zalaminowanych kart czytelnika na apelu  prezentującym nowości wydawnicze przez uczniów z Klubu Czytelnika. Karty wręczył dyrektor, gdyż to z jego inicjatywy nastąpiło wiele pozytywnych zmian w naszej książnicy.

 

Do nowoczesnego wyposażenia biblioteki należą też: laserowa drukarka, ksero, skaner.

 

Udało się w tym roku zorganizować wspólnie z wychowawczynią klasy I, M. Skoczek uroczyste pasowanie na czytelnika uczniów klasy I. Miało to miejsce w dniu Święta Bibliotek Szkolnych - 23 października i w zamierzeniu ma to być  stały element w pracy biblioteki w  następnych latach. Uroczystość miała ciekawą oprawę artystyczną- przedstawienie przygotowane przez starszych uczniów, uroczyste ślubowanie, oficjalne wręczenie kart czytelnika przez dyrektora, udział rodziców.

 

Nauczyciel bibliotekarz zaczął pozyskiwać środki na zakup książek do biblioteki ze źródeł innych, niż dotychczasowe. Przede wszystkim nawiązana została współpraca z fundacjami pomocy bibliotekom, wydawnictwami, księgarniami, udział w akcjach charytatywnych na rzecz pomocy szkołom, czy pozyskiwanie lokalnych sponsorów. Podsumowanie akcji nastąpi na koniec roku szkolnego, ale w chwili obecnej bibliotekarz może mieć powody do zadowolenia.

 

Reasumując wszystkie działania biblioteki na przestrzeni ostatnich lat, należy stwierdzić, że stała się ona ze zwykłej, małej biblioteki znajdującej się na terenie wiejskiej szkoły, nowoczesną, w pełni zautomatyzowaną pracownią, której nie powstydziłby się żaden wielkomiejski zespół szkolny.

 

Specyfiką biblioteki jest gromadzenie książek dotyczących Patrona Szkoły oraz bogaty w zbiory „Kącik Regionalny”.

 

Biblioteka Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej w Olesznie obsługuje także uczniów Publicznego Gimnazjum. Obecnie ma 267 czytelników łącznie z nauczycielami. Składa się ona z jednego pomieszczenia, w którym znajdują wypożyczalnia ,czytelnia, centrum multimedialne. To duże, przestronne i dobrze oświetlone pomieszczenie. Biblioteka jest nowoczesna - ma pięć stanowisk komputerowych (łącznie z komputerem bibliotekarza), sprzęt do drukowania i kopiowania, elektroniczny system wypożyczeń i zwrotów (czytnik , kody paskowe na książkach i kartach czytelnika), co znacznie skraca czas obsługi użytkowników biblioteki i stanowi o atrakcyjności tego miejsca w szkole. Podłączenie biblioteki do Internetu dało możliwość wykorzystania go do przygotowania gazetek, ciekawych materiałów na lekcje, kontaktu z innymi bibliotekami, zamawianiu książek z wirtualnych księgarń. W bibliotece prenumerowanych jest 29 czasopism dla uczniów i nauczycieli.Wszyscy uczniowie i większość nauczycieli korzysta z jej usług.

 

Księgozbiór liczy 6697 książek. Oprócz lektur, beletrystyki, książek popularnonaukowych, albumów ,encyklopedii, słowników, gromadzone są podręczniki, książki metodyczne i pedagogiczne. Mamy pokaźny zbiór kaset wideo - 96, dokumentów elektronicznych - 88.

 

 Taką bibliotekę udało się stworzyć w wyniku zrozumienia, życzliwości i hojności dyrektora szkoły - E. Karpińskiego. Dyrektor (polonista) rozumie potrzeby nowoczesnej biblioteki i przeznaczana nią  spore pieniądze. Dzięki nieustannym wysiłkom dyrektora nasza biblioteka jest jedyną tak nowoczesną na teranie gminy Krasocin i prawdopodobnie na terenie powiatu (na szczeblu szkół gimnazjalnych na pewno) Można także liczyć na życzliwość Komitetu Rodzicielskiego, który co roku przekazuje pieniądze na książki.

 

Bibliotekarz dokłada starań, aby dobrze układała się współpraca z nauczycielami. Stąd tworzenie elektronicznej kartoteki zagadnieniowej na tematy pedagogiczne i metodyczne, gromadzenie scenariuszy uroczystości szkolnych, imprez środowiskowych, konspektów lekcji i innych materiałów, tak, by każdy z nauczycieli mógł znaleźć w zbiorach biblioteki coś dla siebie.

 

Na koniec należy stwierdzić, że nie jest to biblioteka, w której zrobiono już wszystko i działa ona bez zarzutu. Nauczycielowi brakuje czasu na dobrze przemyślaną i przygotowaną pracę z czytelnikiem ze względu na znaczną ilość doraźnych zastępstw, o których jest informowany często w „ostatniej chwili”.

 

Im starsi uczniowie, tym trudniej nakłonić ich do czytania. Książka często przegrywa z innymi mediami i na tym polu jest jeszcze wiele do zrobienia.

 

Do biblioteki uczniowie przychodzą bardzo chętnie, ale nie każdy z nich ma potrzebę wypożyczenia i przeczytania choćby najbardziej „zareklamowanej” książki. Praca z takim czytelnikiem to wyzwanie dla bibliotekarza na najbliższe lata.

 

 

Kadra Pedagogiczna

 

W nowo utworzonym Zespole Placówek Oświatowych w Olesznie w roku szkolnym 1999/00 pracowało 25 nauczycieli. Placówką od 1986 roku kieruje niezmiennie E. Karpiński, co umożliwiło ciągłość pracy dydaktycznej i wychowawczej na wysokim poziomie. Warunkiem przedłużania  kolejnych kadencji urzędowania przez władze kuratoryjne i samorządowe jest bowiem wyróżniająca ocena pracy dyrektora.

 

W założeniach reformy systemu oświaty było doskonalenie zawodowe nauczycieli i samokształcenie, m.in. w ramach WDN. Dyrektor szkoły podsumowując działalność szkoły za ostatnie trzy lata w roku szkolnym 2001/02 wyraził zadowolenie, że większość nauczycieli była zainteresowana podnoszeniem kwalifikacji.

 

W ciągu tych lat (1999.- 2002) studia magisterskie ukończyło dwoje nauczycieli, studia licencjackie - jedna, podyplomowe - siedmioro, kursy kwalifikacyjne - pięcioro. Studia magisterskie kontynuowało czworo nauczycieli. Tylko jedna nauczycielka legitymowała się wykształceniem niższym niż licencjat, a dziesięcioro nauczycieli posiadało uprawnienia do prowadzenia drugich zajęć edukacyjnych.

 

Kształcenie było w pełni zgodne z potrzebami placówki oraz założeniami reformy. Temu celowi podporządkowane było również WDN, w którym brali udział wszyscy nauczyciele. Prawie wszyscy w pracy samokształceniowej doskonalili  swoje umiejętności korzystając z czasopism i książek metodycznych. Większość nauczycieli zdobyło nowe umiejętności z zakresu: metod nauczania, oceniania, ścieżek edukacyjnych, posługiwania się komputerem. Nauczyciele byli zadowoleni z chęci dzielenia się wiedzą wśród pedagogów . To dobrze świadczyło o współpracy w ramach rady pedagogicznej. Dyrektor zachęcał nauczycieli do publikacji swego dorobku w czasopismach pedagogicznych, prasie regionalnej i portalach edukacyjnych.  Na tym posiedzeniu (20.06.2002)przyjęto priorytetowe kierunki doskonalenia zawodowego na lata 2002- 2006. Były to:

 

1.      Gimnastyka korekcyjna

 

2.      Unia Europejska

 

3.      WDN

 

4.      Komputer i internet w dydaktyce

 

5.      Pomiar dydaktyczny

 

6.      Przedmiotowy system oceniania

 

7.      Mierzenie jakości pracy szkoły

 

8.      Metody aktywizujące

 

9.      Agresja w szkole

 

10.  Praca wychowawcy klasowego

 

11.  Ścieżki edukacyjne

 

12.  Szkolny system profilaktyczny

 

13.  Samorządność w szkole

 

14.  Integracja międzyprzedmiotowa

 

15.  Praca z uczniem mającym trudności w nauce.

 

Zgodnie z planem doskonalenia zawodowego nauczycieli przystąpili do realizacji założonych celów różnymi metodami. Systematycznie odbywano posiedzenia szkoleniowe. W ciągu  czterech lat odbyło się osiemnaście szkoleń, które przygotowywali nauczyciele lub prowadzili zaproszeni goście ze ŚCDN w Kielcach. Dotyczyły one priorytetowych zagadnień. Nauczyciele brali udział w warsztatach metodycznych, konferencjach i różnego rodzaju szkoleniach.

 

 W ramach WDN odbywały się samokształceniowe posiedzenia zespołów roboczych, przedmiotowych, wychowawczych, ścieżek edukacyjnych, na których dokonywano oceny i analizy sprawdzianów i egzaminów próbnych oraz zewnętrznych, przygotowywano materiały i raporty dotyczące mierzenia jakości pracy szkoły w określonych przez nadzór pedagogiczny obszarach, a także opracowywano projekty szkolnych dokumentów. Poza tym odbywały się hospitacje koleżeński i lekcje otwarte. Nauczyciele pełnili funkcje opiekunów stażystów.

 

W Zespole pracują specjaliści, przygotowani do kształcenia uczniów, nieustannie się doskonalący i podnoszący kwalifikacje. Specyfika tego zawodu polega na tym, aby ciągle podnosić jakość pracy szkoły, wspierać uczniów w procesie zdobywania wiedzy i kształtować pożądane postawy społeczne.

 

 

 

Zespół uczniowski

 

 Szkoła jest tą instytucją oświatową, która nie może się zestarzeć, bo zawsze tutaj króluje młodość. Wszystkie wysiłki rodziców i nauczycieli nakierowane są na dobro dziecka, jego rozwój intelektualny i społeczny.

 

W powstałym w 1999 roku Zespole Placówek Oświatowych uczyło się 274 uczniów, obecnie do Zespołu uczęszcza 219 uczniów, a więc notowana jest tendencja spadkowa w liczbie uczniów. Najkorzystniejszy, ze względu na liczbę uczniów, był pierwszy rok wdrażania reformy, ponieważ w szeregach szkolnej społeczności byli uczniowie klas ósmych.  Obecne trzecie klasy gimnazjum są ostatnimi oddziałami „a" i „b"

 

Liczebność klas w obydwu placówkach jest zróżnicowana. Obok roczników 12- osobowych istnieją oddziały 29-osobowe. Warunki pracy w poszczególnych klasach są więc nieporównywalne. Do szkoły uczęszczają uczniowie z Oleszna i okolicznych miejscowości: Chotowa, Koziej Wsi, Zabród, Dąbrówek, Świdna, Woli Świdzińskiej. Część uczniów dojeżdża do szkoły i jest objęta opieką na zajęciach świetlicowych, aż do momentu wyjazdu ze szkoły.

 

Zadaniem szkoły jest nie tylko wyposażanie uczniów w wiedzę, ale również rozbudzanie i rozwijanie aktywności intelektualnej oraz rozwijanie społecznie pożądanych postaw i zachowań. W trosce o wszechstronny rozwój dzieci i  młodzieży w wymiarze intelektualnym, społecznym, zdrowotnym, moralnym i duchowym organizowanych jest wiele form pracy w szkolnych organizacjach.

 

Uczniowie mają możliwość rozwijać swoje zainteresowania, pogłębiać umiejętności, pobierać pozytywne wzorce uczestnicząc w licznych kołach zainteresowań. Przybliżone tu, niektóre organizacje szkolne pokazują możliwości wyboru przez uczniów najbardziej odpowiedniego kierunku działań.

 

Szkolne Koło LOP- jego głównym zadaniem jest ochrona przyrody najbliższego otoczenia, opieka nad szkolnym ogrodem.

 

Co roku przeprowadza konkurs o tytuł „Szkolnego „Ekologa”, kontynuuje konkurs „Zielona klasa” na najbardziej ukwieconą pracownię dydaktyczną. Ponadto kształci pozytywne postawy ekologiczne organizując konkurs na segregację odpadów komunalnych pt. „U źródła”. W kolejnych edycjach zmagań na terenie gminy  nasza szkoła zajmowała czołowe miejsca. Szkolne koło LOP organizuje obchody Dnia Ziemi na terenie szkoły. Przyczyniło się też do propagowania poezji o tematyce przyrodniczej organizując od trzech lat powiatowy konkurs recytatorski „Co fruwa i hasa po polach i lasach”.

 

W Zespole Placówek Oświatowych  w Olesznie działają: Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej i Publicznego Gimnazjum. Obydwie organizacje ściśle ze sobą współpracują.

 

Samorząd Uczniowski- „trzecia” władza w szkole organizuje życie kulturalne-współtworzy oprawę artystyczną uroczystości np. (Święto Patrona Szkoły) przygotowuje imprezy rozrywkowe (np. „mikołajki”, „andrzejki” , „święto  wiosny”, dzień sportu, itp.), organizuje dyskoteki, włącza się w akcje charytatywne, np. zbiórka pieniędzy na rzecz Domu Dziecka w Nagłowicach, dla Magdalenki, na rzecz WOŚP.

 

Corocznie przeprowadza eliminacje do konkursu „Kolega Roku” i „Koleżanka Roku”. Zorganizował także po raz pierwszy Tygodnia Kultury Regionalnej. Uczniowie mieli możliwość poznania artystów ludowych z okolicy i ich wytworów.

 

W naszej placówce działa również „Mały Samorząd”. Zrzesza on członków samorządów klasowych z klas I- III szkoły podstawowej. Uczniami opiekuje się p. G. Siedlecka. Zadaniem tej organizacji jest wdrażanie uczniów do samodzielnego działania na rzecz klasy i szkoły. „Mały Samorząd” ma swoją gazetkę ścienną, którą wykonują tylko uczniowie. Na prośbę „Małego Samorządu” zorganizowano spotkanie z przedstawicielem Policji  w Krasocinie na temat „Jestem bezpiecznym użytkownikiem dróg”. MS przeprowadza też akcję „ I ty możesz zostać Świętym Mikołajem” dla dwojga niepełnosprawnych dzieci z Zabród.

 

 Bierze udział w przedsięwzięciu „Pomóżmy ptakom przetrwać zimę”. Tradycją stało się także organizacja pożegnalnego ogniska dla trzecioklasistów.

 

34. Drużyna Harcerska przy Zespole Placówek w Olesznie kontynuuje tradycje patriotyczne wśród uczniów szkoły. Zaciąga wartę przy grobach żołnierzy  czasie uroczystości rocznicowych i patriotycznych.. Opiekuje się grobami poległych bohaterów AK na cmentarzu w Olesznie. Działalność harcerzy to również aktywny udział w hufcowych turniejach, biwakach, rajdach. Do tradycji Drużyny należy organizowanie rajdu pieszego szlakiem żołnierzy „Nurta” i „Ponurego” na trasie: Siekierno- Wykus- Starachowice- Wąchock.

 

W październiku każdego roku odbywa się  Partyzancka Droga Krzyżowa na Wykusie, której biorą udział harcerze z naszej szkoły . Ich zadaniem jest też przekazywanie Betlejemskiego Światła Pokoju dla społeczności szkolnej i mieszkańców Oleszna.

 

Harcerze zdobywali laury dla szkoły w wielu konkursach. W roku 2003 zajęli II miejcse w  XVII „ Hufcowym Turnieju tenisa stołowego” w Pilczycy. Zespół „EKO- TROP” utworzony spośród harcerzy wziął udział w widowisku słowno- muzycznym pt. „Dziady ekologiczne, czyli rzecz o recyklingu” zdobywając I miejsce. W etapie chorągwianym w Małogoszczu uczniowie otrzymali wyróżnienie.

 

Corocznie harcerze biorą tez udział w hufcowym konkursie „Strofy o ojczyźnie” i w tym konkursie odnotowują liczne sukcesy. Największym z ich było zdobycie w powyższym konkursie III miejsca w ostatnim etapie- ogólnopolskim odbywającym się w Łodzi w kwietniu 2006  przez ucznia kl. V Adriana Lisa.

 

 Harcerze z 34. Drużyny  przyjaźnią się Harcerskim Klubem Turystyki Pieszej im. J. Piwnika „Ponurego” ze Świeszyna koło Koszalina. Drużyny organizują pobyt nad morzem dla naszych harcerzy, a na Ziemi Świętokrzyskiej dla gości znad Bałtyku. To bardzo atrakcyjna forma współpracy dla obydwu stron.

 

Harcerze promowali swój region organizując dwudniowy rajd pieszy „Oleszno i okolice” w rywalizacji harcerskiej zajęła pierwsze miejsce.

 

Najpierw był „Samorządek”, potem „Kubeł szkolny” , obecnie „Sami o Sobie”. Chodzi o gazetkę szkolną redagowaną  i wydawaną przez uczniów od 1995 roku. Pierwszym opiekunem pisemka była M. Stolarczyk następnie A. Gacia i R. Grabiec. Od 2004 roku J. Lichosik, J. Kowalczyk z udziałem R. Grabca. Po jego odejściu na emeryturę, zastąpiła. go R. Szymkiewicz.

 

 Ważnym elementem pracy pozalekcyjnej uczniów jest redagowanie pisemka „Sami o Sobie” Bogata tradycja nakłada na redaktorów i opiekunów konieczność utrzymywania szaty graficznej, tematyki i formy publikacji na najwyższym poziomie.

 

W latach 2003-2006 pisemko zdobywało I miejsce na „Najlepszą gazetkę szkolną” organizowanym przez Starostwo Powiatowe we Włoszczowie.

 

Uczniowie mają możliwość pokazania swoich umiejętności, talentów literackich i poetyckich. Piszą felietony, recenzje, sprawozdania z życia szkolnego, artykuły okolicznościowe, informują o osiągnięciach i sukcesach uczniów konkursach i zawodach. Pisemko jest swoistą kroniką życia szkolnego widzianą z perspektywy uczniów. W ciągu roku wydawane są cztery numery gazetki odpowiadające czterem porom roku. W przypadku znaczących, „arcyważnych” zdarzeń publikowane są numery specjalne. Pisemko rozprowadzane jest wśród uczniów. „Obowiązkowy” egzemplarz przechowuje dyrekcja szkoły.

 

Uczniowie mają okazję uczyć się samorządności, prowadząc Spółdzielnię  Uczniowską „Grosik”. W sklepiku sprzedawane są artykuły spożywcze i papiernicze. Zyski wykorzystywane były m. in. na nagrody w organizowanych w szkole konkursach. Spółdzielnia fundowała nagrody w konkursach podczas zabawy choinkowej oraz wyróżnienia na najładniejszą salę lekcyjną. W 2002 r .z zysków spółdzielni zakupiono kosiarkę spalinową dla potrzeb szkoły. W 2003 członkowie Spółdzielni wzięli udział w konkursie ogłoszonym przez ŚCDN w Kielcach pt.: „I ty możesz zostać przedsiębiorcą” Uczniowie przez cztery miesiące pracowali metodą projektów. Końcowym efektem było opracowanie projektów firm, które zostały zakwalifikowane do II etapu wojewódzkiego konkursu” Przedsiębiorczy zawsze wygrywa”.

 

W 2005 wzięli udział w konkursie „Gazety Wyborczej” i NBP „Z klasy do klasy” i zdobyli  „Certyfikaty Inwestora”.

 

W roku szkolnym 2002/03  przy Publicznym Gimnazjum zaczął działać Szkolny  Klub Europejski „EUROPEJCZYK” pod opieką K. Grabiec i M. Stolarczyk. Jego członkowie ostro przystąpili do pracy. Opracowali Statut Klubu, logo, identyfikatory uczestników. Założyli stronę internetową  (przy pomocy p. R. Grabca) Pisali sprawozdania z działalności do pisemka szkolnego „SoS”. Członkowie Klubu brali udział w wielu przedsięwzięciach „europejskich” na terenie szkoły i szerszym forum.

 

Wzięli udział w konkursach organizowanych w ramach dnia „Europa bez granic - In Deutsch erlebt” przez LO im. Władysława Sikorskiego we Włoszczowie. Uczennice: M. Cierpica i A. Ziółkowska zajęły I miejsce w Konkursie Wiedzy o Krajach Niemieckojęzycznych”, zaś K. Skoczek wraz z K. Budzowską, P. Patyńską i L. Siedlecką zajęły I miejsce w Konkursie na Wykonanie Piosenki Niemieckiej. Uczestniczyli w I Przeglądzie Małych Form Teatralnych w Języku Niemieckim w Kielcach. Zajęli  III miejsce za przedstawienie bajki „Jaś i Małgosia”. Nasza szkoła uczestniczyła w ogólnopolskim programie „Moja Szkoła w Unii Europejskiej”.

 

Szkolny Klub Europejski podjął również szereg działań mających na celu poznanie tematyki unijnej: wykonano tablice informacyjne o 15 krajach członkowskich i umieszczono je na korytarzu szkolnym, przygotowywano się do konkursu szkolnego „Co wiem o Unii Europejskiej?”, wyszukując informacji o krajach Unii w Internecie, 2 czerwca 2003 obchodzono Dzień Dziecka połączony z realizacją projektu „Młodzi głosują”.

 

SKE przeprowadził Referendum Unijne wśród Gimnazjalistów. Tego dnia odbył się także przemarsz unijny do rynku w Olesznie. Gościem honorowym uroczystości był wójt Gminy Krasocin. 1 maja 2004 przygotowali uroczysty apel na temat wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. 

 

4 listopada 2004 reprezentacja SKE wzięła udział w obchodach Dni Języków Obcych w Wólce  Milanowskiej.Od stycznia przygotowywano się do świętowania  I rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej: zredagowano listy do ambasad nowo przyjętych państw unijnych i Regionalnego Centrum Informacji Europejskiej w Kielcach z prośbą o przesłanie materiałów, które pomogłyby zaprezentować kraje, które przystąpiły do UE dnia 1 maja 2004. Przygotowano dekoracje w językach angielskim i niemieckim na drzwi pomieszczeń szkolnych.

 

9 maja 2005 członkowie SKE byli organizatorami Dnia Europejskiego w szkole, w ramach którego poszczególne klasy przedstawiały 10 nowo przyjętych państw członkowskich UE. Zaangażowali do wspólnego projektu wszystkie klasy szkoły podstawowej i gimnazjum. Zaprojektowali dyplomy pamiątkowe dla wszystkich klas. Na podsumowanie projektu „Dzień Europejski - I rocznica wstąpienia Polski do UE” wydali kolejne pisemko okolicznościowe.W marcu 2006 wzięli udział w II Festiwalu Małych Form Teatralnych w Języku Niemieckim. Przedstawili sztukę w języku niemieckim pt. „Każdy człowiek jest obcokrajowcem”.

 

 „Szkolny Klub Europejski EUROPEJCZYK” był widoczny w życiu szkoły, uczniowie chętnie angażowali się we wszystkie akcje i z pewnością na jeszcze wiele pomysłów na wykorzystanie czasu wolnego uczniów.

 

Uczniowie mają możliwość uczestniczenia jeszcze w pracach  SK PCK, rozwijania zdolności muzycznych w „Chórze szkolnym”.

 

Wszechstronne działania na rzecz uczniów są systematycznie planowane, objęte nadzorem pedagogicznym i podlegają ewaluacji.

 

Z analizy działań podjętych w zakresie opieki nad uczniem, a wynikających z Programu rozwoju Zespołu Placówek Oświatowych w Olesznie w latach 2002-2006 wynika, że uczniom zapewniono warunki do nauki i poczucie bezpieczeństwa. Przede wszystkim powołano szkolną komisję do spraw pomocy materialnej uczniom i udzielano pomocy uczniom będącym w trudnej materialnej (współpraca z Komitetem Rodzicielskim, GOPS, sponsorami). Corocznie przypominano podopiecznym i nauczycielom zasady BHP i przeciwpożarowe obowiązujące w szkole. Wychowawcy rozpoznawali potrzeby opiekuńcze dzieci. Osoby dojeżdżające miały zorganizowane zajęcia świetlicowe. Właściwie organizowano  żywienie dla uczniów. Współpracowano z policją. Dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych organizowano dodatkowe zajęcia i inne formy pomocy. Angażowano chętnych do pracy w szkolnych klubach, np. europejskim, czytelnika, harcerstwie itp. Promowano krajoznawstwo i turystykę: wycieczki, rajdy. Wprowadzono zasady dofinansowania przez Komitet Rodzicielski wycieczek krajoznawczo- turystycznych dla III klas Gimnazjum. Udostępniano klasom i organizacjom pod opieką wychowawców sale gimnastyczną na zajęcia sportowe. Organizowano w ciągu roku w każdym zespole klasowym co najmniej cztery imprezy rekreacyjne lub kontrolno- rozrywkowe i angażowano rodziców do współpracy, szczególnie w klasach młodszych. Podjęto szereg działań integrujących uczniów i uczących ich współżycia w grupie, komunikowania się i bezpiecznego spędzania czasu wolnego. Uczniowie czuli się bezpiecznie na terenie szkoły - skutecznie zapobiegano najgroźniejszym formom agresji jak pobicia, szantaże czy wyłudzenia.

 

 

 

Działalność dydaktyczna i wychowawcza szkoły

 

Szkolne plany dydaktyczne zapewniają pełną realizację treści wynikających ze szkolnego zestawu  programów nauczania. Umożliwiają one właściwy poziom osiągnięć edukacyjnych uczniów dostosowany do możliwości, predyspozycji, potrzeb i aspiracji uczniów oraz warunków pracy . W szkole dostrzegane są i wspierane predyspozycje i uzdolnienia uczniów i stworzone możliwości rozwijania uzdolnień i zainteresowań poprzez organizację zajęć pozalekcyjnych oraz pomoc w przygotowaniu się do zawodów i konkursów. Uczniowie mają możliwość prezentacji swoich zdolności i umiejętności podczas licznych imprez szkolnych, środowiskowych oraz działalności szkolnych organizacji.

 

Szkoła zapewnia wszystkim uczniom naukę drugiego języka obcego.

 

Praca dydaktyczna prowadzona jest w oparciu o wynikowe plany nauczania. Nauczyciele w pełni realizowali treści kształcenia zgodnie z przyjętymi planami nauczania.  Obowiązujący w szkole system oceniania  jest znany uczniom i rodzicom i na bieżąco modyfikowany. W szkole systematycznie i w szerokim zakresie prowadzone są badania osiągnięć, których wyniki są szczegółowo analizowane.

 

Uczniowie i rodzice są na bieżąco i rzetelnie informowani o osiągnięciach lub niepowodzeniach edukacyjnych.

 

Procesy dydaktyczne wspierają pozalekcyjne  formy pracy z uczniami . Przybliżono tu kilka z nich, aby pokazać jakie możliwości rozwoju mają uczniowie Zespołu.

 

Zajęcia dodatkowe , to czas poświęcony uczniom, w dziedzinie dbałości np. o rozwój fizyczny. Z tą myślą były organizowane zajęcia w Szkolnym Klubie Sportowym – SKS, prowadzonych w ostatnich sześciu latach przez A. Zawadę i A. Kowalczyka. Cieszą się one dużym zainteresowaniem wśród uczniów. Przygotowywano na nich chętnych do reprezentowania szkoły w zawodach gminnych i powiatowych piłki nożnej i siatkowej.

 

Uczniowie doskonalili technikę gry w tenisa stołowego i ćwiczyli do indywidualnych zawodów lekkoatletycznych.

 

W ramach działalności pozalekcyjnej A Resiak przygotowywała uczniów gimnazjum do konkursów ekologicznych i wiedzy o regionie. Korzystano z literatury zgromadzonej w bibliotece szkolnej, oglądano filmy  wideo i przeźrocza na ten temat. Odbywały się spotkania Z pracownikami Zarządu Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych. Były to konkursy :”Konkurs Wiedzy o Regionie Kieleckim „Moja Ziemia”, Konkurs wiedzy o przyrodzie powiatu włoszczowskiego (II miejsce B. Wójcik – rok 2002)

 

Koło informatyczne- pozalekcyjne zajęcia informatyczne prowadzone przez R. Grabca. Dla niektórych uczniów praca z komputerem była nowością, a więc uwzględniano elementy obsługi sprzętu i pracy z niektórymi programami, doskonalono umiejętności zdobywane na lekcjach informatyki. W ramach zajęć formatowano artykuły uczniów do szkolnego pisemka „SoS”.

 

W kolejnym roku uczniowie doskonalili: wyszukiwanie stron internetowych o określonej tematyce, wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej, obsługę programów użytkowych, głównie edytora tekstu Uczniowie klas III przygotowywali się do udziału w konkursie informatycznym.

 

Od 2004 roku uczniowie gimnazjum mają możliwość zdobywania nowych umiejętności na dodatkowych zajęciach.

 

Koło polonistyczne- T. Szczepańska powołała grupę teatralną „GADU-GADU”. Uczniowie uczyli się, jak ważne są  gesty, mimika, dobra dykcja w komunikacji językowej. Przygotowywali spektakl  „Kopciuszek”, który wystawili wychowankom Domu Dziecka w Nagłowicach.

 

Tematyka spotkań „Koła historycznego” została ustalona na podstawie sondażu przeprowadzonego przez opiekunkę Koła. Przygotowywano uczniów do  konkursu historycznego przedmiotowego (jeden  z nich został laureatem konkursu) , zgodnie z sugestią uczestników rozwiązywano testy egzaminacyjne. Koło przygotowało kolejne edycje Konkursu o Armii Krajowej.

 

W gimnazjum działa też  „Koło geograficzne” z opiekunem A. Resiak. Uczniowie pracowali na zajęciach wokół zagadnień związanych z zabytkami i obiektami przyrodniczymi na terenie Oleszna i okolicy oraz  woj. świętokrzyskiego. Z zebranych materiałów  opracowano folder w j. polskim, niemieckim, i angielskim prezentujący  turystom polskim i zagranicznym zalety naszej miejscowości. . Folder brał udział w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez WSiP. Utworzono też album o interesujących zabytkach i walorach turystycznych najbliższej okolicy w wojewódzkim konkursie „Nad wszystkie inne, ceń strony rodzinne”. Na zajęciach uczniowie przygotowywali się do powiatowego konkursu o przyrodzie powiatu włoszczowskiego i ogólnopolskim konkursie „Poznajemy parki krajobrazowe Polski’.

 

 Uczniowie systematycznie pracujący odnosili sukcesy, np. III miejsce w finale Wojewódzkiego Konkursu Wiedzy o Regionie Kieleckim „Moja Ziemia”.

 

Na zajęciach „Koła matematycznego” E. Deska stwarzała możliwości rozwijania i pogłębiania umiejętności matematycznych  uczniów z wykorzystaniem zasobów polskojęzycznego Internetu o matematyce. Przygotowywano uczniów do konkursu przedmiotowego. W ramach pracy Koła organizowane jest „Gimnazjalne Święto „Matematyki” systematycznie co roku w czerwcu i konkurs „Tęga głowa”.

 

 Już sześć lat ma szkolna strona internetowa. Powstała  w 2001 roku.W okresie tym obejrzało ją ponad 35 tysięcy Internautów. Swoisty rekord został pobity pod tym względem w roku 2006 odnotowano ponad 20 tysięcy odwiedzin. Stało się tak dzięki uzyskaniu zarówno przez szkołę jak i naszą miejscowość możliwości stałego łącza internetowego. Szkoła korzysta z DSL, mieszkańcy Oleszna - z neostrady. Wzrosła też ilość prezentowanych na naszej stronie materiałów. W roku 2001 zajmowały one niecałe 3 MB, obecnie jest to już 268 MB. Autorem strony jest dyrektor E. Karpiński, ale tworzą także uczestnicy koła polonistycznego ze szkoły podstawowej, którego pan E. Karpiński jest opiekunem. Znajduje się na niej mnóstwo informacji ze wszystkich dziedzin życia szkolnego.

 

Dodać należy, że uczniowie biorą obecnie w konkursie ogłoszonym przez dyrektora na najciekawszą stronę internetową klasy. W sieci publikowany jest elektroniczny katalog biblioteki szkolnej . Bibliotekarka jest w trakcie zakładania indywidualnych kont czytelnika, aby uczniowie mogli z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu sprawdzić stan swej karty czytelnika.

 

Strona internetowa szkoły jest powodem do dumy dla jej autora i pomysłodawcy, ale też uczniów i nauczycieli placówki. Nie sposób ją opisywać. Trzeba ją odwiedzić.

 

Uczniowie mają więc szerokie możliwości rozwoju intelektualnego. Potwierdzają to ewaluacje przeprowadzane w placówce.

 

 

 

Zakończenie

 

Temat, który podjęłam okazał się na tyle szeroki, że nie wyczerpałam wszystkich zagadnień, jakie należałoby omówić, aby w pełni stanowiły o monograficznym charakterze pracy. Rozdział I był tylko krótkim wprowadzeniem w bogatą w wydarzenia historię szkoły.  Kultywowanie tradycji patriotycznych przez kolejne pokolenia młodych ludzi doprowadziło do otrzymania przez szkołę patronatu Armii Krajowej. Stało się to na fali przemian ustrojowych w Polsce, a w lokalnym środowisku stanowiło wydarzenie ogromnej wagi. Szkoła w Olesznie jest przykładem realizowania treści wychowawczych na konkretnych przykładach bohaterskich czynów wojennych ludzi „stąd”- ze środowiska uczniów, osób które dawno temu stąpały po tych samych ścieżkach, co obecny uczeń tej szkoły.

 

Specyfika kultywowania tradycji w murach tej placówki sprawiła, że władze samorządowe między innymi z tego powodu zdecydowały się na utworzenie gimnazjum. O tym traktuje rozdział II. W założeniach reformy była większa swoboda dla szkół, możliwość wyboru programów, podręczników, własny system oceniania. Weryfikacji tych działań miały służyć sprawdziany i egzaminy zewnętrzne. Ich wyniki w Zespole Placówek Oświatowych w Olesznie udowodniły, że Rada Pedagogiczna bardzo dobrze poradziła sobie ze stawianymi celami. O tym jest mowa w rozdziale VI i VII..

 

Nie udałoby się osiągać wysokich wyników w sprawdzianach i egzaminach, dobrych wyników w nauce, sukcesów w konkursach i zawodach, gdyby nie baza lokalowa i materialna szkoły. Jej rozbudowa jest przedmiotem nieustannych wysiłków przede wszystkim dyrektora szkoły, ale także nauczycieli, władz samorządowych oraz „Przyjaciół Szkoły”. Dzięki temu placówka jest nowoczesna i uczniowie mają bardzo dobre warunki do zdobywania wiedzy. Wpływa na to wykształcona, kompetentna kadra pedagogiczna, o której jest mowa  w rozdziale V.

 

 Z racji wykonywanej pracy rozbudowałam nieco rozdział IV, aby podkreślić rolę biblioteki we wspieraniu uczniów i nauczycieli w procesach dydaktycznych i wychowawczych.

 

Praca jest tak skonstruowana, że można wzbogacać rozdziały o nowe informacje albo uszczegółowić już istniejące. Każdy z rozdziałów po niezbędnej modyfikacji może też być publikowany oddzielnie. W ciągu ostatnich lat, odkąd zmieniła struktura szkoły, Rada Pedagogiczna opracowała wiele dokumentów świadczących o jakości pracy placówki. Analizie poddane zostały tylko niektóre z nich.

 

Próba monografii Zespołu Placówek Oświatowych w Olesznie w latach 1999-2006 jest jeszcze jedną formą dokumentowania pracy szkoły, promowania jej na szerszym forum. Bez wątpienia, osiągnięcia edukacyjne uczniów są widoczne w środowisku, zaś wygląd zewnętrzny i otoczenie stanowią „wizytówkę” Oleszna i gminy Krasocin.

 

 

 

* tytuł rozdziału nadany przez Administratora strony.

 

UCZESTNICZYMY W PROJEKCIE "PRACOWNIE KOMPUTEROWE DLA SZKÓŁ" WSPÓŁFINANSOWANYM PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ