Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej
Informacje ogólne
Od września 2009 r. zaczęła obowiązywać w szkołach nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego. Aby ułatwić proces jej wprowadzania do szkół podstawowych Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt: Indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego i wraz z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego uwzględniono realizację przedmiotowego projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych.
Celem projektu jest przygotowanie szkół podstawowych do realizacji nowej podstawy programowej w klasach I-III, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych potrzeb każdego ucznia. W związku z powyższym, zapis dotyczący przedmiotowego projektu został wprowadzony do Planu Działania na rok 2010 dla Priorytetu IX. Środki finansowe przeznaczone na realizację wynoszą 58 298 411,00 zł.
Projekt będzie realizowany w trybie systemowym i jest skierowany do wszystkich organów prowadzących szkoły podstawowe w województwie świętokrzyskim. Podstawowym kryterium dostępu ustalonym w Planie Działania jest warunek, iż liczba szkół objętych projektem wynosi co najmniej 70% wszystkich szkół podstawowych podlegających danemu organowi prowadzącemu.
W ramach projektu systemowego będą mogły być sfinansowane zajęcia dodatkowe, będące kontynuacją indywidualizacji pracy z uczniem w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, a w szczególności:
- zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu,
- zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych,
- zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy,
- zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej,
- gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy,
- specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dla dzieci niepełnosprawnych,
- zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych.
W ramach projektu wydatkiem kwalifikowalnym będą również koszty związane z doposażeniem bazy szkoły w materiały dydaktyczne, wynikające z procesu indywidualizacji oraz specjalistyczny sprzęt.
Realizacja projektu w naszej szkole
W naszej placówce są prowadzone:
- zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także z zagrożeniem ryzykiem dysleksji: 90 godzin dla 24 uczniów w 3 grupach,
- zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych: 60 godzin dla 16 uczniów w 2 grupach,
- zajęcia socjometryczne: 30 godzin dla 10 uczniów,
- zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych, ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych: 30 godzin dla 10 uczniów.
Informacje o prowadzonych zajęciach:
Prowadzący: Małgorzata Skoczek
Rodzaj zajęć: Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych.
Na zajęcia przeznaczone jest 30 godzin. Zaplanowane są dwa razy w tygodniu do końca roku szkolnego. Będą odbywały się w środy oraz czwartki na 6 godzinie lekcyjnej.
Głównym celem zajęć jest wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów będących przyczyną ich trudności szkolnych, zachęcenie ich do zwiększenia wysiłku w uczeniu się matematyki, zniwelowanie przykrych doświadczeń związanych z porażkami ucznia na lekcjach matematyki. Treści programu obejmują ćwiczenia uzupełniające i utrwalające wiedzę z następujących działów:
Zbiory.
- Dodawanie i odejmowanie liczb.
- Mnożenie i dzielenie.
- Rozwiązywanie zadań tekstowych.
- Utrwalanie pojęć geometrycznych.
- Wiadomości i umiejętności praktyczne.
Oczekiwane rezultaty to wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów oraz wyposażenie ich w doświadczenia ułatwiające rozumienie przedmiotu w dalszej edukacji.
Prowadzący: Iwona Kwaca
Rodzaj zajęć: zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji.
Praca odbywać się będzie w małej grupie liczącej 8 osób, w każdą środę po dwie godziny lekcyjne (11.55 – 13.35)
Program zajęć ukierunkowany jest na potrzeby dzieci mających trudności z opanowaniem umiejętności czytania i pisania. Jego celem jest niwelowanie trudności i niepowodzeń szkolnych poprzez usprawnienie percepcji słuchowej, wzrokowej, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności manualnej, doskonalenie techniki czytania, utrwalenie zasad pisowni.
Oczekiwane efekty:
- uczeń zna i poprawnie zapisuje wszystkie litery
- potrafi poprawnie przepisać tekst z uwzględnieniem prawidłowego kształtu, proporcji i łączenia
- prawidłowo rozmieszcza litery w liniaturze oraz tekst na stronie
- stosuje podstawowe zasady ortograficzne
- potrafi samodzielnie dostrzec i skorygować popełnione błędy
- poprawnie dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów
- czyta sylabami i w miarę możliwości całościowo
- rozumie samodzielnie czytany tekst
- potrafi w miarę swoich możliwości zapanować nad stresem związanym z czytaniem i pisaniem.
Prowadzący: Halina Budzynowska
Rodzaj zajęć: zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji.
Program powyższych zajęć dodatkowych ukierunkowany jest na potrzeby dzieci mających trudności z opanowaniem umiejętności czytania i pisania. Jego celem jest niwelowanie trudności i niepowodzeń szkolnych poprzez usprawnienie percepcji słuchowej, wzrokowej, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności manualnej, doskonalenie techniki czytania.
Oczekiwane efekty:
- uczeń zna i poprawnie zapisuje wszystkie litery
- potrafi poprawnie przepisać krótki tekst z uwzględnieniem prawidłowego kształtu, proporcji i łączenia
- prawidłowo rozmieszcza litery w liniaturze oraz tekst na stronie
- potrafi samodzielnie dostrzec i skorygować popełnione błędy
- poprawnie dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów
- rozumie samodzielnie czytany tekst
- potrafi w miarę swoich możliwości zapanować nad stresem związanym z czytaniem i pisaniem.
Prowadzący: Teresa Siwek
Rodzaj zajęć: zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych.
Prowadzone są w SF w Świdnie. Objęto nimi 8 dzieci z kl. I i II tej szkoły. Głównym celem zajęć jest wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów będących przyczyną trudności szkolnych, zachęcenie ich do zwiększenia wysiłku w uczeniu się matematyki, zniwelowanie przykrych doświadczeń związanych z porażkami ucznia na lekcjach matematyki.
Przewidziano na ich prowadzenie 30 godz. lekcyjnych. Odbywać się będą w środy i czwartki na 6 godz. lekcyjnej.
Prowadzący: Teresa Siwek
Rodzaj zajęć: Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych, ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych.
Odbywać się będą w ZPO w Olesznie w poniedziałki po 2 godz. lekcyjne. Zakwalifikowały się do nich dzieci z klas II i III SP w Olesznie i SF w Świdnie. Program tych zajęć ma na celu uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, umacnianie jego wiary we własne siły i umożliwianie mu osiągania sukcesu. Wyrobienie w dziecku pewnej ciekawości, zwrócenie uwagi na coś , czego jeszcze samo na tym poziomie nie dostrzega, prowokowanie i zachęcanie go do stawiania pytań uczy go poszukiwania sposobów rozwiązywania problemów i zachęca do dalszego badania.
Program zakłada też wdrożenie dziecka do czynnego uczestnictwa w pracy zespołu. Założone cele będą realizowane stosując metodę projektu. Program dostosowany jest do wieku uczestników ( 9-10 lat ), dla grupy 10 osobowej.
Prowadzący: Zdzisława Kowalczyk
Rodzaj zajęć: zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji.
Zajęcia odbywać się będą 2 h tygodniowo w grupie 8 uczniów w każdą środę i czwartek.
Program zajęć będzie wzbogacał oraz dopełniał pracę z uczniami opartą na programie „Wesoła szkoła i przyjaciele” Zajęcia będą ciekawe, prowadzone metodami twórczymi, z wykorzystaniem wielu pomocy dydaktycznych, które sprawią, że zdobyta wcześniej przez uczniów wiedza zostanie pogłębiona, usystematyzowana, utrwalona w atrakcyjny i ciekawy sposób oraz nabędą nowe wiadomości i umiejętności co przyczyni się do lepszego opanowania czytania i pisania.
Celem nadrzędnym programu jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi, na miarę ich możliwości.
Oczekiwane rezultaty:
- Usprawnienie w zakresie funkcjonowania systemu percepcyjno- motorycznego.
- Podniesienie poziomu sprawności językowej w zakresie mówienia, pisania i czytania.
- Wzmocnienie własnej samooceny, chęci pokonywania trudności i rozwiązywania problemów.
- Wdrożenie do systematycznej, codziennej pracy.