Reforma programowa - główne informacje
Główne informacje o przygotowywanych zmianach dotyczących najmłodszych
Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym rozwijają się w bardzo różnym tempie, dlatego przedszkole powinno lepiej rozpoznawać faktyczne potrzeby swoich wychowanków, żeby lepiej pomagać im w przygotowaniu do szkoły, zaś szkoła musi bardziej indywidualizować swoją pracę z uczniami – zajmować się z troską zarówno uczniami słabymi, jak i bardzo zdolnymi – oraz przeplatać naukę małych dzieci odpoczynkiem i zabawą.
- Od roku szkolnego 2009/2010 zmienione będą wymagania programowe obowiązujące w edukacji przedszkolnej i w klasach I szkół podstawowych.
- Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym rozwijają się w bardzo różnym tempie, dlatego przedszkole powinno lepiej rozpoznawać faktyczne potrzeby swoich wychowanków, żeby lepiej pomagać im w przygotowaniu do szkoły, zaś szkoła musi bardziej indywidualizować swoją pracę z uczniami - zajmować się z troską zarówno uczniami słabymi, jak i bardzo zdolnymi – oraz przeplatać naukę małych dzieci odpoczynkiem i zabawą.
- Każde dziecko powinno rozpoczynać edukację szkolną po spełnieniu określonych wymagań, które ma uzyskać w obowiązkowym przygotowaniu przedszkolnym.
- Wymagania te w nowej podstawie programowej są opisane zupełnie inaczej niż do tej pory, konkretniej i bardziej praktycznie, ponadto w taki sposób, żeby na ich podstawie również rodzice mogli samodzielnie ocenić, czy ich dziecko spełnia owe wymagania.
- Odpowiednio przygotowane przedszkolnie dziecko w wieku 6 lat powinno bez problemów poradzić sobie ze spełnieniem wymagań nowej podstawy programowej dla klasy I.
- W zależności od indywidualnych uzdolnień i przygotowania dzieci, nauczyciel może odpowiednio poszerzać lub pogłębiać wymagania programowe; w wypadku wystąpienia trudności powinien odpowiednio pomagać każdemu dziecku.
- Już od roku szkolnego 2009/2010 pięciolatki będą miały prawo do tego, aby zostać objęte odpowiednim do swoich potrzeb przygotowaniem przedszkolnym do edukacji szkolnej.
- Przez najbliższe trzy lata wszystkie 5-latki będą przygotowywać się do szkoły razem z niektórymi 6-latkami, zaś edukację szkolną rozpoczynać będą zarówno sześcio- jak i siedmiolatki.
- Obecnie 6-latki mogą iść do szkoły razem z 7-latkami na podstawie decyzji rodziców popartej opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej; takie decyzje podejmowane są w wypadku kilku procent uczniów.
- Przyjęty harmonogram przewiduje, że dzieci w poszczególnych rocznikach edukacyjnych mogą się różnić datą urodzenia najwyżej o 1 i 1/3 roku (obecnie różnią się najwyżej o rok – te urodzone w styczniu i grudniu tego samego roku).
- W zależności od oceny zarówno potrzeb własnego dziecka, jaki i gotowości konkretnej szkoły, rodzice będą mieli możliwość podejmowania indywidualnej decyzji o posłaniu dziecka jako 6- lub 7-latka do szkoły - trochę szybciej lub wolniej niż przewiduje ustawowy harmonogram.
- Dla dzieci sześcioletnich, które nie podejmą nauki w szkole, pozostanie obowiązek przygotowania przedszkolnego do szkoły.
- Przygotowanie przedszkolne będzie obowiązkowe dla 5-latków od roku szkolnego 2010/2011 i będzie mogło być realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych zorganizowanych przy szkołach podstawowych oraz w innych formach edukacji przedszkolnej.
- Opieka świetlicowa w szkołach dla najmłodszych uczniów powinna być organizowana wszędzie tam, gdzie rodzice tego potrzebują oraz w standardzie „przedszkolnym” (zróżnicowana, atrakcyjna oferta różnych rodzajów zajęć, grupy do 25 uczniów, posiłki).
- Na doposażenie sal lekcyjnych, zorganizowanie opieki świetlicowej dla dzieci sześcioletnich oraz edukację dodatkowych uczniów sześcioletnich samorządy otrzymają w roku 2009 dotacje celowe w łącznej wysokości ponad 340 mln zł.
Przyjęty harmonogram obniżania wieku szkolnego
Jeśli dziecko urodziło się: |
z mocy prawa: |
Na jakiej podstawie jest możliwe wysłanie dziecka do szkoły w innym terminie niż podano obok: |
w roku 2002 |
Obowiązkowo jest objęte edukacją przedszkolną jako 6-latek w 2008/2009 Idzie do szkoły jako 7-latek w 2009/2010 |
Przyśpieszenie lub opóźnienie rozpoczęcia nauki w szkole możliwe na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej |
pomiędzy 1 stycznia 2003 |
Idzie do szkoły jako 6-latek w 2009/2010, jeśli rodzice nie zdecydują inaczej |
Zgłoszenie do 15 kwietnia 2009 r. w obwodowej szkole zamiaru posłania 6-latka do edukacji przedszkolnej – w 2009/2010, a 7-latka do szkoły – w 2010/2011(wskazane dla dzieci nieobjętych jako 5-latki edukacją przedszkolną w 2008/2009) |
pomiędzy 1 maja 2003 |
Obowiązkowo jest objęte edukacją przedszkolną jako 6-latek w 2009/2010Idzie do szkoły jako 7-latek w 2010/2011, jeśli rodzice zdecydowali inaczej |
Zgłoszenie do 15 kwietnia 2009 r. w obwodowej szkole zamiaru posłania 6-latka do szkoły – w 2009/2010(wskazane dla dzieci objętych jako pięciolatki edukacją przedszkolną w 2008/2009) |
pomiędzy 1 stycznia 2004 |
Ma prawo jako 5-latek do bezpłatnej edukacji przedszkolnej w 2009/2010Idzie do szkoły jako 6-latek w 2010/2011, jeśli rodzice nie zdecydują inaczej |
Zgłoszenie do 15 kwietnia 2010 r. w obwodowej szkole zamiaru posłania 6-latka do edukacji przedszkolnej – w 2010/2011, a 7-latka do szkoły – w 2011/2012(wskazane dla dzieci nieobjętych jako 5-latki edukacją przedszkolną w 2009/2010) |
pomiędzy 1 września 2004 |
Obowiązkowo jest objęte edukacją przedszkolną jako 6-latek w 2010/2011Idzie do szkoły jako 7-latek w 2011/2012, jeśli rodzice zdecydowali inaczej |
Zgłoszenie do 15 kwietnia 2010 r. w obwodowej szkole zamiaru posłania 6-latka do szkoły – w 2010/2011(wskazane dla dzieci objętych jako 5-latki edukacją przedszkolną w 2009/2010) |
w roku 2005 |
Obowiązkowo jest objęte edukacją przedszkolną jako 5-latek w 2010/2011Idzie do szkoły jako 6-latek w 2011/2012 |
Zgłoszenie do 15 kwietnia 2011 r. w obwodowej szkole zamiaru posłania 6-latka do edukacji przedszkolnej – w 2011/2012, a 7-latka do szkoły – w 2012/2013 (wskazane tylko dla dzieci, których rodzice słabo oceniają ich gotowość szkolną) |
w roku 2006 i później |
Obowiązkowo jest objęte edukacją przedszkolną jako 5-latek Idzie do szkoły jako 6-latek |
Przyśpieszenie lub opóźnienie rozpoczęcia nauki w szkole możliwe tylko na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej |