„Cukier i sól – biała przestrzeń” to STEAMowy projekt realizowany w naszej szkole od 3 stycznia 2025 r. do 6 marca 2025 r. przez uczniów klasy 7 pod kierunkiem p. Aldony Kowalczyk, p. Marioli Kamińskiej i p. Andrzeja Kowalczyka, we współpracy ze Świętokrzyskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach w ramach projektu „STEAMowa szkoła 2024/2025".
Tematyka projektu była skupiona wokół soli i cukru. Podczas realizacji projektu:
- Poznaliśmy skład chemiczny soli i cukru.
- Dowiedzieliśmy się, jakie są rodzaje soli i cukru.
- Znaleźliśmy odpowiedzi na pytania:
- jak powstaje cukier?
- jak powstaje sól spożywcza?
- czy cukier to słodkie uzależnienie?
- czy sól to cichy zabójca?
- Wykonaliśmy doświadczenia z solą i cukrem.
- Nauczyliśmy się obliczać BMI oraz przeanalizowaliśmy dostępne dane statystyczne dotyczące problemu otyłości na świecie.
- Poznaliśmy proces krystalizacji i założyliśmy hodowlę kryształów.
- Wykonaliśmy z odpowiednich atomów modele budowy cukru i soli.
- Zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy makietę prezentującą zawartość cukru i soli w wybranych produktach spożywczych.
- W ramach projektu Julia Gaik napisała wiersz: "Cukier i sól".
STEAM to nowoczesny model edukacji, którego celem jest wszechstronny rozwój uczniów i ich kompetencji przyszłości. STEAM to połączenie pięciu kluczowych dyscyplin: nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki.
Projekt STEAMowy „Cukier i sól – biała przestrzeń" zintegrował naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę, tworząc spójne podejście do edukacji. To nieszablonowe połączenie dziedzin przygotowuje uczniów do rozwiązywania problemów współczesnego świata, a także uczy współpracy, kreatywności i myślenia "poza schematem".