Get Adobe Flash player

Cudze chwalicie, swego nie znacie - wycieczka po Świętokrzyskiem.

W dniu 20 czerwca 2017 r. Klub 4H Olszynki wraz z opiekunami panią Mariolą Kamińską, panem Andrzejem Kowalczykiem oraz panem Ryszardem Kowalczykiem uczestniczył w wycieczce na trasie Kielce- Święty Krzyż - Krajno.

Na początek wielkiej podróży udaliśmy się do Energetycznego Centrum Nauki w Kielcach, które zmienia ludzi i rozbudza w nich zainteresowanie nauką. W tym miejscu aż chce się odkrywać, dziwić i zachwycać otaczającym światem. Budzi się w nas geniusz.

Enigma ludzkiego ciała zaszyfrowała w nas DNA, czyli najstarszy kod świata. Kody są używane już od tysięcy lat. Egipcjanie potrafili zakodować informacje, które mimo upływu kilku tysięcy lat możemy odczytywać na ścianach grobowców i świątyń.

W trakcie zajęć poznaliśmy związki chemiczne budujące organizmy, a przy pomocy doświadczenia wyizolowaliśmy DNA z owoców i warzyw. Dzięki temu każdy z nas potrafi już teraz wyjaśnić różnicę pomiędzy informacją genetyczną, a kodem genetycznym. Ponadto rozwiązaliśmy kilka logicznych łamigłówek i zbudowaliśmy trójwymiarowy model DNA – zupełnie jak prawdziwi naukowcy.

Następnie udaliśmy się na Święty Krzyż. Na szczycie Łysej Góry znajdują się:

• skalne rumowisko, charakterystyczne dla Gór Świętokrzyskich, tzw. gołoborze na które prowadzą schody kończące się platformą widokową,
  • ścisły rezerwat przyrody obejmujący las  jodłowo-bukowy,
  • klasztor Misjonarzy Ojców Oblatów, którego wnętrze utrzymane jest w stylu klasycystycznym,
  • późnobarokowa Bazylika Trójcy Przenajświętszej, w której wnętrzach na szczególną uwagę zasługują olbrzymie obrazy, między innymi przedstawiający legendę o św. Emeryku.,
  • Sanktuarium Relikwii Drzewa Krzyża Świętego,
  • Kaplica Krzyża Świętego - kaplica Oleśnickich,
  • gotycki krużganek klasztorny,
  • Krypta Jeremiego Wiśniowskiego z jego zmumifikowanym ciałem,
  • oraz Radiowo-Telewizyjne Centrum Nadawcze.

Łysa Góra to szczególne miejsce, według legend odbywały się tam sabaty czarownic.

Następnie udaliśmy się w podróż do najpiękniejszych miejsc na Ziemi znajdujących się w otulinie Świętokrzyskiego Parku Narodowego, u stóp Łysicy - do Parku Rozrywki i Miniatur w Krajnie. W Alei Miniatur „Wonderful World” zobaczyliśmy najwspanialsze budowle i dzieła stworzone przez naturę: watykańską bazylikę z Placem Świętego Piotra, Koloseum, Most Rialto w Wenecji, Krzywą Wieżę w Pizie, Wulkan Etna. Z Włoch przenieśliśmy się do Australii, aby podziwiać słynną Operę w Sydney. Stąd powędrowaliśmy do Ameryki Północnej do Orlando na Florydzie, gdzie zobaczyliśmy Zamek Kopciuszka, modele zniszczonych w zamachu terrorystycznym wież World Trade Center, Statuę Wolności, obok której znajduje się kolejny symbol Stanów Zjednoczonych– Biały Dom, Górę Rushmore, kolorowe gorące źródła z Parku Narodowego w Yellowstone, wodospad Niagara. W Londynie zsynchronizowaliśmy zegarki z Big Benem, w Paryżu zrobiliśmy sobie zdjęcie pod Wieżą Eiffla, na tle Katedry Notre Dame i Łuku Triumfalnego. W Niemczech zobaczyliśmy Bramę Brandenburską, Katedrę Świętego Piotra i Najświętszej Marii Panny w Kolonii, baśniowy Zamek Neuschwanstein.
Od Cerkwi Błogosławionego Wasyla w Rosji rozpoczęliśmy przegląd budowli charakterystycznych dla różnych religii świata: Tadż Mahal w Indiach, największą w Indiach bahaistyczną Świątynię Lotosu. W Ziemii Świętej zobaczyliśmy Wzgórze Świątynne ze Ścianą Płaczu i górującą nad Jerozolimą Kopułą na Skale, Bazylikę Grobu Świętego, Kościół Wszystkich Narodów, Bazylikę Przemienienia Pańskiego na górze Tabor oraz Bazylikę Zwiastowania Pańskiego, Świątynię Getsemani w Ogrodzie Oliwnym, Wielki Mur Chiński i wulkan Fuji. W Brasilii- Katedrę Matki Bożej z Aparecidy, w Atenach ruiny Partenonu i słynną Piramidę Słońca w Meksyku. W starożytnym Egipcie widzieliśmy Świątynię Ramzesa II w Abu Simbel i strzeżoną przez Sfinksa Piramidę Cheopsa.

Na zakończenie dnia, w kinie 6D, obejrzeliśmy filmy: "Haunted Forest" i "Outpost 12". Podczas seansu doświadczyliśmy poruszania się foteli, opryskiwania twarzy wodą i podmuchów wiatru. Ponadto, w wybranych momentach filmu, tzw. efekt myszki, czyli dotyku na nogach.

Jak na jeden dzień mieliśmy mnóstwo wrażeń, poznaliśmy wiele fascynujących miejsc, które przybliżyły nam historię naszego województwa. Pozostało nam tylko powrócić do autokaru i wrócić szczęśliwie do domu. Góry Świętokrzyskie to wprawdzie niewielkie górki, ale kryją w sobie wiele tajemnic i dlatego są atrakcyjne turystycznie. Z pewnością każdy powinien tu zajrzeć.

Klub 4- H Olszynki

UCZESTNICZYMY W PROJEKCIE "PRACOWNIE KOMPUTEROWE DLA SZKÓŁ" WSPÓŁFINANSOWANYM PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ