Get Adobe Flash player

Najnowsza historia szkolnej biblioteki

Biblioteka szkolna w latach 1999- 2006

Biblioteka, czyli instytucja gromadząca, przechowująca i udostępniająca książki i inne dokumenty była i jest wpisana w „krajobraz” każdej szkoły na różnym poziomie organizacji.

Przeobrażenia ustrojowe, jakie dokonały się na przestrzeni ostatnich lat w systemie oświaty nie mogły ominąć bibliotek szkolnych, bowiem one od zawsze wspierały procesy edukacyjne i wychowawcze kolejnych pokoleń młodych ludzi.

Rozpoczęta 1 września 1999 roku reforma oświaty postawiła przed każdym nauczycielem, a więc także i przed bibliotekarzem szkolnym nowe wyzwania. Nowoczesna szkoła powinna mieć dostosowaną do swoich  potrzeb i wymagań bibliotekę, umożliwiającą dotarcie do różnorakich źródeł informacji. A więc zaistniała konieczność zmiany biblioteki w nowoczesny ośrodek dydaktyczno - informacyjny, zaś bibliotekarz musiał otworzyć się na przeobrażenia poprzez zdobywanie nowych kompetencji i umiejętności współpracy w zespole.

Ministerstwo Edukacji Narodowej wyznaczyło konkretne zadania bibliotece szkolnej. Przede wszystkim miała wspierać  realizację programów nauczania i wychowania, edukację kulturalną i informacyjną uczniów oraz służyć kształceniu ustawicznemu nauczycieli. Te zadania wyróżniały ją spośród innych typów bibliotek. Jako nierozerwalna część szkoły, realizuje zadania zapisane w podstawie programowej kształcenia ogólnego, a zwłaszcza udziela pomocy w nabywaniu przez uczniów umiejętności „poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną, a także rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań”.

,,Biblioteka w zreformowanej szkole powinna pełnić rolę pracowni ogólnoprzedmiotowej. Jej nazwa (...), szczegółowe zadania oraz zasady funkcjonowania powinny być zapisane w statucie każdej szkoły”.

Zgodnie z powyższymi wskazówkami MEN  funkcjonowanie biblioteki szkolnej Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej w Olesznie zostało określone w Statucie zatwierdzonym w dniu 20.12.1999 roku przez organ prowadzący szkołę.

Zdefiniowano bibliotekę jako pracownię szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, doskonaleniu warsztatu nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców. Statutowym zadaniem biblioteki, w miarę możliwości, miało być też gromadzenie wiedzy o regionie.

Biblioteka znajduje się w osobnym pomieszczeniu, które umożliwia gromadzenie i opracowanie zbiorów, korzystanie z nich w kąciku czytelniczym i wypożyczanie do domu. Z  biblioteki korzystają uczniowie Zespołu, nauczyciele i inni pracownicy Zespołu, rodzice, inne osoby – za zgodą dyrektora .

Statut szkoły określa zakres obowiązków nauczyciela bibliotekarza. Należy do nich: udostępnianie zbiorów, udzielanie informacji dotyczących księgozbioru i sposobu korzystania z niego, pomaganie w wyborze właściwej lektury, prowadzenie przysposobienia czytelniczego i informacyjnego, przeprowadzanie różnych form inspiracji czytelnictwa, opracowywanie i przedstawianie nauczycielom analiz stanu czytelnictwa w szkole, gromadzenie zbiorów, zgodnie z potrzebami szkoły i ich właściwe opracowywanie.

Biblioteka jest czynna w każdym dniu zajęć, co umożliwia dostęp do jej zbiorów w czasie lekcji i po ich zakończeniu. Można z niej korzystać przez 25 godzin w tygodniu. Godzina biblioteczna trwa 60 minut.

Należy dodać, że dotychczasowa biblioteka działająca przy Szkolę Podstawowej im. Armii Krajowej w Olesznie zaczęła obsługiwać także uczniów Publicznego Gimnazjum w Olesznie. Było to naturalnym zjawiskiem, jako że obydwie placówki mieszczą się w jednym budynku.

W wyniku wdrażania reformy pojawiła się szansa, aby idea biblioteki jako centrum dydaktyczno- informacyjnego stała się rzeczywistością. Zmianę w spojrzeniu na rolę i funkcję biblioteki szkole szybko dostrzegł dyrektor Zespołu- E. Karpiński. Z jego inicjatywy w latach 1999- 2006 dokonano w bibliotece szeregu znaczących zmian. Zresztą pozytywne przeobrażenia miały miejsce w innych dziedzinach życia szkolnego, o czym była mowa poprzednich rozdziałach.

W latach szkolnych 1999/00 i 2000/01 w bibliotece pracowała Mieczysława Janiszewska.  Opracowała ona  regulamin pracy placówki. 21 marca 2000 roku została przyjęta uchwała Rady Pedagogicznej obydwu placówek w Sprawie zatwierdzenia Regulaminu działalności biblioteki szkolnej.

W tym czasie zbiory biblioteki powiększyły się o około 270 książek. Większość z nich to podręczniki szkolne dla obydwu szkół, programy nauczania przedmiotów i ścieżek edukacyjnych, a także lektury dla gimnazjum oraz słowniki przekładowe do języka angielskiego i języka niemieckiego. Gromadzono także (zapisane w osobnej księdze, nie stanowiące majątku biblioteki) tzw. „egzemplarze reklamowe” podręczników szkolnych, przysyłanych przez różne wydawnictwa. Są one wykorzystywane do chwili obecnej przez nauczycieli, uczniów przygotowujących się do konkursów przedmiotowych i tematycznych. Uczniowie mieli możliwość rozwijania zainteresowań przy pomocy czasopism edukacyjnych, nauczyciele korzystali z czasopism metodycznych.

W sprawozdaniu za rok 1999/ 2000 Mieczysława Janiszewska podkreślała, że pracowała w oparciu o roczny plan pracy biblioteki. Wspólnie z aktywem bibliotecznym aktualizowana była gazetka biblioteczna, uczniowie pomagali w konserwacji książek, wykonywali także alfabetyczne rozdzielacze na regały. Kształtowaniu zainteresowań czytelniczych służył apel pt.: „Zaproszenie do biblioteki”, jak też rozmowy z uczniami w trakcie wypożyczania książek, kierowanie doborem odpowiedniej lektury. Do czytania zachęcały też lekcje biblioteczne przeprowadzane we wszystkich klasach. Stan czytelnictwa podnoszono również poprzez prowadzenie współzawodnictwa międzyklasowego. Wyniki konkursu przedstawiano w gazetce bibliotecznej- ściennej. Najlepszych czytelników umieszczano na liście „Złotej dziesiątki” i nagradzano książkami na koniec roku szkolnego.

W roku 2000/2001 bibliotekarka realizowała kolejne zadania w oparciu o roczny plan pracy. Było to m.in.: wyeksponowanie stałego „Kącika Patrona Szkoły”, przygotowanie najmłodszych uczniów z klas I-III do korzystania z wolnego dostępu do półek, prowadzenie współzawodnictwa klasowego w czytelnictwie. Szczególną opieką objęto uczniów klas czwartych, pomagając im w wyszukiwaniu materiałów źródłowych na określony temat i korzystania z literatury popularnonaukowej. W czasie lekcji bibliotecznych przygotowywano uczniów do korzystania z wydawnictw informacyjnych, książek, czasopism . Uczono też, jak tworzyć własny warsztat pracy umysłowej i samokształceniowej (własny księgozbiór, uporządkowany zbiór notatek, higiena pracy umysłowej, zasady organizacji pracy). Podczas lekcji bibliotecznych uczniowie w małych grupach lub indywidualnie korzystali z katalogów bibliotecznych, bibliografii, ofert wydawniczych. Sporządzone notatki i zdobyte informacje wykorzystywali podczas zajęć dydaktycznych. Uczniowie z aktywu bibliotecznego przygotowali akademię z okazji święta patrona szkoły.Na bieżąco dokonywano konserwacji i naprawy książek. Sporządzono ponad dwa  tysiące kart katalogowych do katalogu alfabetycznego i systematycznego.

W kolejnych latach dyrekcja szkoły dokładała wszelkich starań, aby biblioteka szkolna była widoczna w pejzażu życia szkolnego. W zamierzeniach miało to być miejsce dostępne i atrakcyjne, szczególnie w szkole podstawowej, gdzie biblioteka sprawuje opiekę nad najmłodszymi uczniami.

W roku szkolnym 2001/2002 obowiązki nauczyciela bibliotekarza przejęła Jolanta Lichosik. W tym też roku ukończyła kurs kwalifikacyjny z zakresu bibliotekoznawstwa.

W pierwszym roku pracy w bibliotece kontynuowała współpracę z aktywem bibliotecznym, prowadziła konkurs na „Złotą dziesiątkę czytelników”, „Czytelnika roku”. Zmieniono wystrój sali bibliotecznej o trzy nowe tablice, które uaktualniły katalog systematyczny i uatrakcyjniły katalog działowy. Na gazetce „Informator biblioteczny” znalazły się pomoce do realizacji edukacji czytelniczej i medialnej. Przygotowano wykaz lektur szkolnych dla szkoły podstawowej i gimnazjum. Wzbogacono „Kącik Patrona Szkoły” o nowe pozycje. Zakupiono trwałe rozdzielacze do wszystkich półek z książkami. Uzupełniono katalog systematyczny i alfabetyczny o 500 kart katalogowych. Założono księgę inwentarzową zbiorów audio i wideo, oznaczono kasety zgodnie z wpisami do tejże księgi. Wzbogacono księgozbiór główny o 150 książek na kwotę 1935 zł. Zakupiono też 17 kaset wideo. Biblioteka poprzez gromadzenie różnorodnych źródeł informacji na różnych nośnikach  zaczęła przybliżać się do standardów wyznaczonych przez reformę oświaty.

Jednocześnie prowadzono pracę pedagogiczną z czytelnikiem. Chodziło o to, by w bibliotece każdy uczeń znalazł coś dla siebie. Czasem wystarczyła rozmowa, porada, zaangażowanie ucznia do niewielkich prac w bibliotece, podsuwanie ciekawych książek do wypożyczenia lub przeglądania w czytelni, wyrabianie umiejętności korzystania ze zbiorów. Starano się także rozpropagować wśród społeczności szkolnej ogólnopolską akcję „Cała Polska czyta dzieciom”. Na lekcjach bibliotecznych głośno czytano fragmenty wybranych przez uczniów ich ulubionych książek. Rozmawiano o korzyściach  głośnego czytania dzieciom w ich domach rodzinnych i relacjach między rodzicami a dziećmi. Wykonywano gazetki,  prezentowano ulotki związane z akcją.

J. Lichosik, która przejęła koordynację ścieżki „Edukacja czytelnicza i medialna” przedstawiła na koniec roku szkolnego ewaluację ścieżki. Nauczyciele, którym przypisano realizację wdrażania wiadomości, przekazali uczniom stosowną wiedzę . Dotyczyła ona w szczególności historii pisma, książki i prasy, budowy książek i czasopism. Uczniowie poznali szczegółowo wydawnictwa informacyjne, nabyli umiejętność samodzielnego wyszukiwania  potrzebnych informacji z tych źródeł. Ponadto kształcili umiejętność samodzielnego korzystania ze zbiorów bibliotecznych poprzez posługiwanie się katalogiem alfabetycznym i rzeczowym. Na lekcjach języka polskiego oraz lekcjach bibliotecznych poruszano tematy związane z procesem komunikowania się. Zapoznano uczniów z obrzędami i ceremoniami będącymi przejawem komunikowania zbiorowego (zajęcia lekcyjne, przygotowanie przez klasę VI apelu na temat  zapomnianych tradycji i obrzędów, gwary w naszym regionie, wycieczka do Muzeum Narodowego w Kielcach). Uczniowie przyswoili sobie także język filmu, słuchowiska radiowego, teatru (wycieczka do kina, obejrzenie spektaklu teatralnego, przygotowanie jasełek). Uczyli się selektywnie odbierać informacje w źródłach masowego przekazu oraz określali wartość reklam. Zajęcia z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej wdrażały uczniów do samokształcenia i korzystania z dorobku myślowego ludzkości.

Rok 2002/ 2003 przyniósł kolejne zmiany w pracy biblioteki. W I semestrze przyjęto uroczyście do grona czytelników  uczniów klasy I. Zachęcaniu do czytania służyła kontynuacja akcji „ Cała Polska czyta dzieciom” . Udało się w tak krótkim czasie wzbogacić księgozbiór biblioteki o ponad siedemdziesiąt książek zakupionych przez dyrektora z funduszy Komitetu Rodzicielskiego. Został zakupiony program komputerowy do biblioteki szkolnej, w którym dyrektor Edward Karpiński zaczął opracowywać jej zbiory przy zaangażowaniu bibliotekarki. Rozpoczęto tworzenie wideoteki szkolnej

W pracy szkoły pojawiły się nowe „tematy” takie jak: Unia Europejska. W związku z ogólnoszkolnym zapotrzebowaniem na informacje na ten temat w bibliotece gromadzono i udostępniano materiały uczniom przygotowującym się do konkursu. Dodać należy, iż materiałów o tej tematyce corocznie przybywało. Obecnie biblioteka może się poszczycić bogatym księgozbiorem dotyczącym krajów unijnych, przeznaczonym dla każdej grupy wiekowej uczniów.

Początek roku szkolnego 2003/2004 przyniósł bibliotece ogromne zmiany. Rozpoczęto komputerową obsługę biblioteki za pomocą programu MOL 2000+. Program stanowił nowe narzędzie pracy dla bibliotekarza. Dał możliwość stworzenia rzetelnego katalogu obejmującego nie tylko książki, ale też czasopisma, kasety, dokumenty elektroniczne. Program znacznie usprawnił pracę bibliotekarza. Niektóre rutynowe czynności przejął całkowicie komputer, np. zbieranie danych statystycznych, wykonywanie sprawozdań, śledzenie zaległości. Znacznie szybciej odbywa się rejestrowanie wypożyczeń, opracowanie nabytków czy skontrum. Wyszukiwanie informacji w programie przebiega bardzo sprawnie. Na ekranie komputera jest dostępnych pięć katalogów: alfabetyczny, tytułowy ,serii wydawniczych, UKD, przedmiotowy. Można drukować wszystkie zestawienia bibliograficzne, dane statystyczne i inne.

W październiku tego roku przeprowadzono pierwsze elektroniczne skontrum, które trwało krócej niż poprzednie (w sierpniu 2001 roku) i bardzo dokładnie oddało stan posiadania biblioteki szkolnej. Obok komputera dla bibliotekarza pojawił się w czytelni komputer dla uczniów. Czytelnicy zostali zapoznani i przygotowani do samodzielnego korzystania ze zbiorów biblioteki za pomocą  elektronicznego systemu MOL 2000+. Od tej pory każdy uczeń ma możliwość wyszukania książki wybranej przez siebie przy pomocy programu, sprawdzenia ,czy potrzebna książka znajduje się w bibliotece. Była to jedna z form przyciągnięcia uczniów do biblioteki. W tym samym celu na nowo opisano wszystkie półki, zaktualizowano gazetki ścienne i pomoce do realizacji ścieżki: edukacja czytelnicza i medialna (było to możliwe dzięki otrzymaniu drukarki). Równocześnie w ciągu półrocza zakupiono 77 książek z myślą o zaspokojeniu potrzeb czytelniczych zgłaszanych przez uczniów. Nowości wydawnicze zaprezentowano na apelu szkolnym.

Ponieważ wnioskiem do pracy na rok 2003/2004 było rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów, bibliotekarka przygotowała temat szkoleniowy na posiedzenie Rady Pedagogicznej: „Rola nauczycieli w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych uczniów oraz przygotowaniu ich do korzystania z katalogów bibliotecznych i internetowych”. W swym wystąpieniu J. Lichosik zwróciła uwagę, że czytanie to jedna z podstawowych aktywności człowieka bogata w walory wychowawcze. Na każdym poziomie czytelniczym należy zachęcać do czytania. Mają to robić rodzice, nauczyciele i wychowawcy. Przedstawiono konkretne propozycje pracy z dziećmi. Była to kontynuacja akcji „Cała Polska czyta dzieciom” a w jej ramach: lekcje otwarte dla rodziców, godziny z „ciekawą książką”, plebiscyty  na najciekawsze książki w bibliotece, wystawki „najmodniejszych” książek w szkole, organizowanie konkursów czytelniczych, głośne czytanie książek w odcinkach, np. na j. polskim bądź godzinie z wychowawcą, pisanie recenzji  i publikowanie ich w gazetkach klasowych i inne. Nauczyciele i wychowawcy zadeklarowali zwiększenie  współpracy z biblioteką i wdrażanie w miarę możliwości tych i innych pomysłów w celu zainteresowania uczniów książką.

W II semestrze zaczęła uczęszczać systematycznie do biblioteki klasa „0”. Uczniowie wypożyczali najprostsze książeczki z niewielką fabułą, ale o ciekawej szacie graficznej, spontanicznie dzielili się wrażeniami po przeczytaniu (lub wysłuchaniu-dzieciom czytali rodzice) książek. Obcowanie z nimi, częste przebywanie w bibliotece na początku nauki szkolnej ma zaowocować wyższym stanem czytelnictwa w latach następnych.

Podniesieniu stanu czytelnictwa służyły konkursy czytelnicze przygotowane w bibliotece dla każdej grupy wiekowej. Nagrody dla zwycięzców fundował Komitet Rodzicielski.

Uczniowie, którzy interesowali się literaturą mieli możliwość pracy w Klubie Czytelnika. Na spotkaniach zachęcano do czytania prezentowanych przez bibliotekarza i uczniów książek, rozwiązywano krzyżówki literackie, rozpoznawano tytuły na podstawie cytatów itp.

Bibliotekarka nawiązała współpracę z Pedagogiczną Biblioteką Wojewódzką Filią we Włoszczowie ze względu na udział w I Powiatowym Konkursie Wiedzy o Książce i Bibliotece organizowanym dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z terenu powiatu włoszczowskiego. Uczestnictwo w tym przedsięwzięciu było cennym doświadczeniem dla uczniów i opiekuna, pozwoliło sformułować wnioski do dalszej pracy nad przygotowaniem uczniów do tego typu konkursów. Poza tym współpraca z biblioteką wyżej zorganizowaną polegała na zorientowaniu się w nabytkach wydawniczych z zakresu pedagogiki, psychologii,  wydawnictw o regionie znajdujących się w bibliotece pedagogicznej, przywiezieniu zestawień bibliograficznych o tej tematyce do biblioteki szkolnej i udostępnianiu ich nauczycielom. Sprzyjała też integracji środowiska nauczycieli bibliotekarzy i wymianie doświadczeń zawodowych.

Rok szkolny 2004/2005 dla biblioteki oznaczał realizację zadań przyjętych w Rocznym planie pracy biblioteki. Szczególną opieką otoczono uczniów z kasy I , którzy w bieżącym roku rozpoczynali lekcje o godz. 9.50. Uczniowie dojeżdżający i nie tylko, przebywali pod opieką bibliotekarki i stażystki. Zorganizowano dla nich pomoc w odrabianiu lekcji. Czytano głośno baśnie , fragmenty lektur klasy I , uczono obsługi komputera. Uczniowie ci mieli częsty kontakt z biblioteką, chętnie wypożyczali i czytali książki.

Szczególną opieką otoczono też kilkoro uczniów z klasy III, którzy mieli problemy z czytaniem ze zrozumieniem.

Biblioteka wspomagała nauczycieli w ich dążeniu do dbałości o poprawność ortograficzną wypowiedzi uczniów. Służyć temu miał cykliczny konkurs pt.” Sherlock Holmes ortografii”, który cyklicznie odbywał się w ciągu całego roku szkolnego. Łącznie wzięło w nim udział 47 osób. Uczniowie z klas IV- V brali udział w spotkaniach Klubu Czytelnika. Przygotowali m.in. ilustrowany album z obowiązkowymi lekturami do klasy I, wykonali ilustrowany katalog lektur do kl. IV, pomagali w przygotowaniu gazetek bibliotecznych, aktywnie uczestniczyli w tzw. „Kwadransie z lekturą”. W  ten sposób poznali takie utwory jak: „Kłamczuchę” M. Musierowicz oraz cykl o „Mikołajku” Goscinnego.

W I semestrze zakupiono bardzo dużo nowych książek - 150 tytułów. Uczestniczki „Klubu Czytelnika” przygotowały apel, na którym zachęciły do czytania nowych, kolorowych i wartościowych książek. Zorganizowano 3 szkolne konkursy czytelnicze pod patronatem Komitetu Rodzicielskiego.

Biblioteka szkolna kontynuowała współpracę z  Pedagogiczną Biblioteką Wojewódzką Filią we Włoszczowie, która organizowała II Powiatowy Konkurs  Wiedzy o Książce i Bibliotece dla uczniów gimnazjum z terenu powiatu włoszczowskiego. Udział uczennic z Publicznego Gimnazjum w Olesznie zakończył się sukcesem. Drużyna w składzie: M. Olczyk, E. Wdowiak, A. Czarnogórska przygotowana pod kierunkiem J. Lichosik zajęła III miejsce w konkursie, przywożąc cenne nagrody książkowe także dla biblioteki.

Rok szkolny 2005/2006 to trzeci rok pracy biblioteki w systemie komputerowym, to sprawne posługiwanie się tym systemem także przez uczniów, zapoznanie stażystki z komputerowym programem MOL Optivum (nowsza wersja MOL 2000+),to nieustanny wysiłek bibliotekarza, aby nowoczesna technologia szła w parze ze wzrostem czytelnictwa wśród uczniów.

W związku z samokształceniem i podnoszeniem kwalifikacji, bibliotekarka ukończyła 40- godzinny kurs: „Internetowe centra informacji multimedialnej w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych” i zdobyła tytuł opiekuna centrum multimedialnego. Podjęła studia podyplomowe na kierunku: Informacja Naukowa i Bibliotekoznawstwo na Akademii Świętokrzyskiej . Brała udział w samokształceniowych warsztatach organizowanych przez Bibliotekę Pedagogiczną we Włoszczowie (6 spotkań).

Znaczną część pracy pedagogicznej bibliotekarka poświęciła na przygotowanie uczniów do konkursów czytelniczych na szczeblu szkolnym, gminnym i powiatowym. Przeprowadzono konkursy dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum, którym patronował Komitet Rodzicielski.

Systematycznie pracowano (wspólnie z opiekunką kl. „0”) nad przygotowaniem sześciolatków do Gminnego Konkursu „Z Koziołkiem Matołkiem przez Europę” organizowanego w Bukowie.

Przygotowano uczennice klasy V do Gminnego Konkursu Czytelniczego pt. „Twórczość Mickiewicza ciągle nas zachwyca” odbywającego się w Mieczynie. Przedstawicielki szkoły zajęły tam I miejsce zdobywając maksymalną liczbę punktów.

Dzięki wielogodzinnej pracy z uczennicami klasy II b udało się powtórzyć ubiegłoroczny sukces w III Powiatowym Konkursie Wiedzy o Książce i Bibliotece, w którym A. Czarnogórska zdobyła III miejsce na trzydziestu uczestników, biorących udział w rywalizacji. O naszym zmaganiach było głośno w prasie lokalnej („Głos Włoszczowy”, „Echo Dnia”- dodatek regionalny)

W roku szkolnym 2005/2006 bibliotekarka J. Lichosik ( wraz z R. Grabcem i J. Kowalczyk) otrzymała polecenie opieki merytorycznej nad pisemkiem szkolnym „Sami o Sobie”, w którym literacko uzdolniona młodzież publikuje swoją twórczość, a przede wszystkim zajmuje się dokumentowaniem życia Zespołu w sferze wychowawczej, kulturalnej itd. Od momentu powstania pisemko było utrzymane na wysokim poziomie. Udało się tę „tradycję” podtrzymać. W konkursie organizowanym przez Starostwo Powiatowe we Włoszczowie na Najlepszą Gazetkę Szkolną  pisemko „Sami o Sobie” zdobyło I miejsce. Redagują go uczniowie, którzy widoczni są w pracach „Klubu Czytelnika”, kół zainteresowań, konkursów przedmiotowych, słowem, którzy mają „coś” do powiedzenia na forum szkoły.

Bibliotekarz brał czyny udział w uroczystościach szkolnych, niektóre z nich przygotowując- akademię z okazji Święta Niepodległości, uroczyste przedstawienie I rocznicę śmierci papieża Jana Pawła II dla społeczności szkolnej i lokalnej (wystawione w kościele parafialnym w Olesznie), przygotowane wspólnie z katechetką.

Przygotowano także pod koniec roku szkolnego ( wspólnie z Siedlecką) „Kiermasz używanych podręczników”, na którym uczniowie mieli możliwość sprzedaży i zakupu używanych podręczników. Kiermasz cieszył się dużym zainteresowaniem wśród uczniów i rodziców.

Jednocześnie z pracą pedagogiczną wykonywano inne czynności biblioteczne m.in. gromadzenie i opracowywanie zbiorów. W ostatnich latach do biblioteki trafiło bardzo dużo książek. W roku szkolnym 2005/2006 było to 171 tytułów. Były to lektury dla szkoły podstawowej i gimnazjum, bajeczki i wierszyki dla najmłodszych, literatura piękna dla dzieci, powieści dla młodzieży, literatura popularnonaukowa, słowniki i encyklopedie z różnych dziedzin wiedzy, książki z dziedziny pedagogiki  i psychologii dla nauczycieli, jak również przewodniki metodyczne do nauczania przedmiotów. Należało oprócz opracowania, poinformować uczniów, rodziców, nauczycieli o bogatej ofercie czytelniczej biblioteki i zachęcić do korzystania z niej. Służyły temu apele czytelnicze, umieszczanie informacji na gazetce bibliotecznej i innych planszach informacyjnych oraz w pokoju nauczycielskim, informowanie wychowawców, prezentacja nowości na lekcjach bibliotecznych i  doraźnych  zastępstwach, rozmowy z uczniami w bibliotece. Należy stwierdzić, że większość uczniów interesuje się zmianami w bibliotece, sięga po książki chętnie i bez przymusu. Nad „mniejszością” trwają intensywne zabiegi bibliotekarza i nauczycieli, aby wypracować świadomość wśród uczniów, że książka ,mimo tak wielkiego rozwoju i popularności mediów elektronicznych  ma  najkorzystniejszy wpływ na rozwój osobowości człowieka.

Rok szkolny 2006/2007 dał początek kolejnym pozytywnym zmianom w działalności biblioteki szkolnej. Bibliotekę przeniesiono do większego lokalu, gdzie znajduje się wypożyczalnia, znacznie większa czytelnia (10 stanowisk) i nowo zainstalowane multimedialne centrum informacji - cztery komputery z dostępem do Internetu. Uczniowie otrzymali możliwość przeglądania stron internetowych, w tym śledzenia strony internetowej naszej szkoły, wyszukiwania potrzebnych im informacji, wysłania i odbioru poczty elektronicznej, korzystania z wyszukiwania książek w systemie MOL Optivum, który umieszczony jest na każdym z komputerów oraz na stronie internetowej szkoły, a także spędzania czasu wolnego przy elektronicznych grach, zabawach, rozrywkach edukacyjnych.

W tym roku nastąpiła dalsza automatyzacja czynności bibliotecznych. Wprowadzono kody kreskowe na wszystkie książki, uczniom założono elektroniczne imienne karty czytelnika również zawierające kody kreskowe. Zakupiono czytnik kodów i odtąd zaczęło się wypożyczanie książek za pomocą czytnika. Wzbudziło to ogromne zainteresowanie uczniów i wzrost wypożyczeń. Poprzedziło je uroczyste wręczenie zalaminowanych kart czytelnika na apelu  prezentującym nowości wydawnicze przez uczniów z Klubu Czytelnika. Karty wręczył dyrektor, gdyż to z jego inicjatywy nastąpiło wiele pozytywnych zmian w naszej książnicy.

Do nowoczesnego wyposażenia biblioteki należą też: laserowa drukarka, ksero, skaner.

Udało się w tym roku zorganizować wspólnie z wychowawczynią klasy I, M. Skoczek uroczyste pasowanie na czytelnika uczniów klasy I. Miało to miejsce w dniu Święta Bibliotek Szkolnych - 23 października i w zamierzeniu ma to być  stały element w pracy biblioteki w  następnych latach. Uroczystość miała ciekawą oprawę artystyczną- przedstawienie przygotowane przez starszych uczniów, uroczyste ślubowanie, oficjalne wręczenie kart czytelnika przez dyrektora, udział rodziców.

Nauczyciel bibliotekarz zaczął pozyskiwać środki na zakup książek do biblioteki ze źródeł innych, niż dotychczasowe. Przede wszystkim nawiązana została współpraca z fundacjami pomocy bibliotekom, wydawnictwami, księgarniami, udział w akcjach charytatywnych na rzecz pomocy szkołom, czy pozyskiwanie lokalnych sponsorów. Podsumowanie akcji nastąpi na koniec roku szkolnego, ale w chwili obecnej bibliotekarz może mieć powody do zadowolenia.

Reasumując wszystkie działania biblioteki na przestrzeni ostatnich lat, należy stwierdzić, że stała się ona ze zwykłej, małej biblioteki znajdującej się na terenie wiejskiej szkoły, nowoczesną, w pełni zautomatyzowaną pracownią, której nie powstydziłby się żaden wielkomiejski zespół szkolny.

Specyfiką biblioteki jest gromadzenie książek dotyczących Patrona Szkoły oraz bogaty w zbiory „Kącik Regionalny”.

Biblioteka Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej w Olesznie obsługuje także uczniów Publicznego Gimnazjum. Obecnie ma 267 czytelników łącznie z nauczycielami. Składa się ona z jednego pomieszczenia, w którym znajdują wypożyczalnia ,czytelnia, centrum multimedialne. To duże, przestronne i dobrze oświetlone pomieszczenie. Biblioteka jest nowoczesna - ma pięć stanowisk komputerowych (łącznie z komputerem bibliotekarza), sprzęt do drukowania i kopiowania, elektroniczny system wypożyczeń i zwrotów (czytnik , kody paskowe na książkach i kartach czytelnika), co znacznie skraca czas obsługi użytkowników biblioteki i stanowi o atrakcyjności tego miejsca w szkole. Podłączenie biblioteki do Internetu dało możliwość wykorzystania go do przygotowania gazetek, ciekawych materiałów na lekcje, kontaktu z innymi bibliotekami, zamawianiu książek z wirtualnych księgarń. W bibliotece prenumerowanych jest 29 czasopism dla uczniów i nauczycieli.Wszyscy uczniowie i większość nauczycieli korzysta z jej usług.

Księgozbiór liczy 6697 książek. Oprócz lektur, beletrystyki, książek popularnonaukowych, albumów ,encyklopedii, słowników, gromadzone są podręczniki, książki metodyczne i pedagogiczne. Mamy pokaźny zbiór kaset wideo - 96, dokumentów elektronicznych - 88.

Taką bibliotekę udało się stworzyć w wyniku zrozumienia, życzliwości i hojności dyrektora szkoły - E. Karpińskiego. Dyrektor (polonista) rozumie potrzeby nowoczesnej biblioteki i przeznaczana nią  spore pieniądze. Dzięki nieustannym wysiłkom dyrektora nasza biblioteka jest jedyną tak nowoczesną na teranie gminy Krasocin i prawdopodobnie na terenie powiatu (na szczeblu szkół gimnazjalnych na pewno) Można także liczyć na życzliwość Komitetu Rodzicielskiego, który co roku przekazuje pieniądze na książki.

Bibliotekarz dokłada starań, aby dobrze układała się współpraca z nauczycielami. Stąd tworzenie elektronicznej kartoteki zagadnieniowej na tematy pedagogiczne i metodyczne, gromadzenie scenariuszy uroczystości szkolnych, imprez środowiskowych, konspektów lekcji i innych materiałów, tak, by każdy z nauczycieli mógł znaleźć w zbiorach biblioteki coś dla siebie.

Na koniec należy stwierdzić, że nie jest to biblioteka, w której zrobiono już wszystko i działa ona bez zarzutu. Nauczycielowi brakuje czasu na dobrze przemyślaną i przygotowaną pracę z czytelnikiem ze względu na znaczną ilość doraźnych zastępstw, o których jest informowany często w „ostatniej chwili”.

Im starsi uczniowie, tym trudniej nakłonić ich do czytania. Książka często przegrywa z innymi mediami i na tym polu jest jeszcze wiele do zrobienia.

Do biblioteki uczniowie przychodzą bardzo chętnie, ale nie każdy z nich ma potrzebę wypożyczenia i przeczytania choćby najbardziej „zareklamowanej” książki. Praca z takim czytelnikiem to wyzwanie dla bibliotekarza na najbliższe lata.

Jolanta Lichosik

 

UCZESTNICZYMY W PROJEKCIE "PRACOWNIE KOMPUTEROWE DLA SZKÓŁ" WSPÓŁFINANSOWANYM PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ